Visa ett inlägg
Gammal 2015-02-25, 12:01   #23
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Tack Stenne!
Jag hämtade plug-in nu från UKTrainsim och undrar vart ska jag installera den.
Hej

Installationen av plug-in'en i Blender är beskrivet i kap 6 i manualen.
Men enkelt uttryckt så kopierar du filerna [io_export_igs.py] och [io_export_ia.py] till Blenders script-folder, olika beroende på var du har installerat Blender men t.ex. [D:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.71\scripts\addons\].
(igs står för fasta objekt och ia står för animerade objekt)
Sedan behöver du göra några inställningar i Blender men det är bra beskrivet i manualen. (Glöm inte att spara användarinställningarna)

Jag skulle också föreslå att du läser avsnitt 2 där det beskrivs var de två textfilerna med exportparametrar skall ligga. Där står:
"Both files, *IGSExpModFile2.txt och *IGS_ExpModFile.txt must be in the same folder where the igs file is created".

Om jag minns rätt (kanske någon annan kan bekräfta), så vill TS att igs-filen (dvs. modellfilen från Blender) skall ligga i en mapp som heter Source och är en spegling av din Asset-mapp. T.ex:
Om du har en mapp där du tänker lägga dina Assets som heter:
...\SteamApps\common\Railworks\Assets\Ditt provider-namn\Ditt produkt-namn\MinaObjekt\ så behöver du skapa en mapp som heter
...\SteamApps\common\Railworks\Source\Ditt provider-namn\Ditt produkt-namn\MinaObjekt\
där du lägger din igs-fil (och också exporterns txt-filer)
Detta för att TS ska hitta dina filer när du skapar ett Blue Print i Utilities.

Hoppas detta är en hjälp.
Men som sagt. Läs manualen till exportern noga. Den är inte särskilt pedagogiskt upplagd men jag hittar nya tips och kunskaper varje gång jag läser igenom den. Ju mer jag jobbar med Blender desto mer förstår jag manualen.

På UKTrainsims forum för TS20xx och 3-D Modelling brukar det finnas hjälpsamma personen.
http://forums.uktrainsim.com/viewforum.php?f=373
__________________
_____________
MVH
Stenne

Kör TS2015
Bygger på Bånghammar-Klotens Järnväg (BKJ)
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat