Ämne: Dressin-banan
Visa ett inlägg
Gammal 2017-11-09, 12:04   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

I och med att jag satsat på en strikt nivåsträckning jämte DEM-bana får man negativa erfarenheter – främst att banan tar sig fram i ett 10-50 meter djupt smalt spår med lodräta väggar. Detta omöjliggör att lägga in skog i form av Lans Skogsdungar.

Lösningen är att bredda spårat med plana ytor som skogen kan placeras på. Den lodräta väggen får hanteras sedan på något sätt, exempelvis med någon form av marktextur.

Negativt är också, att eftersom banan byggs strikt efter nivåkurvan, ganska knepigt jobb f ö, så försvinner ju skärningar och banker. Här har jag fått anledning till att fundera: Skall jag kombinera strikt nivåbygge med traditionellt DEM-bygge?

Jag valde den lösningen så att två tredjedelar av banan följer nivåkurvan konsekvent för att på lämpligt ställe övergå till DEM-bygge. Det verkar fungera och därmed kommer skärningar och banker in i bilden. Samtidigt med bygget placerar jag in kilometerstolpar och lutningstavlor.

För att plana ut ytorna utefter spåret gör jag på följande sätt: Jag drar ut spår på ömse sidor om huvudspåret och placerar in vertex så att jag får tre stycken som ligger i samma bredd. Med hjälp av verktyget Track/Get vertex height. Värdet förs över till parallellspårets vertex. Nu ligger tre vertex med samma höjd i bredd. Klicka sedan på parallellspåren vertex med hjälp av Advanced/Apply vertex height. Spåren försvinner och kvar finns synliga vertex med gul pil inuti. Leta rätt på Smooth spline height och klicka på vertexen.

Ny syns parallellspåren som ligger på plana ytor med samma höjd som huvudspåret. Operationen beskrivs också i bilder härunder.

Ett framtida problem blir att hantera åkermark, hus och staket. Med hjälp av ovanstående går det att hantera.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Forum bild 1.jpg (144.9 KB, 232 visningar)
Filtyp: jpg Forum bild 2.jpg (155.9 KB, 231 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat