Visa ett inlägg
Gammal 2017-09-14, 16:18   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

När jag stegade in i Trainz-världen skedd det med en dröm i sällskap – nämligen att försöka återskapa Håverud i Dalsland. Sedan dess har åtta år gått. För sex år sedan presenterade jag Håverud, som då fick smickrande uppmärksamhet. Självfallet går det inte att fullt ut avbilda verklighetens Håverud. Funktionen var och är viktig, men då nådde jag inte fullt ut.

Nu är jag där.

Några fakta först. Håverud är en betydande anläggning som drar 100.000 besökare årligen. I en smal klyfta tar sig Håfreströmforsen fram och som korsas av tre broar; vattenbro (akvedukt), järnväg (DVVJ) och landsväg. Byggnationen har försvårats genom lösa bergarter, den häftiga forsen och de branta stupen.

Här anlades 1830 ett järnverk, som 50 år senare omvandlades till pappersbruk och i dag utlokaliserat. 1864 påbörjades byggnationen av akvedukten/vattenbron. Den tillverkades av Bergsunds Mek. Verkstad och hölls ihop av 33.000 nitar, samtliga intakta. 1905 byggdes damm och kraftverk 1915 påbörjades bygget av DVVJ (Mellerud-Årjäng). 1927 påbörjades trafiken i full omfattning.

Håverud har fyra slussar men till följd av storleken får bara två plats, men lyfthöjden är på centimetern rätt; 10,5 meter. Slussarna (LAn) och akvedukten (Bjornl) fått en rejäl genomgång till ångfartyget Tors glädje.

Det synliga är järnvägsbron som kompletterats med en rörlig lyftbro. Att koppla ihop lyftbron med Lans Järlebron (påtagligt likt originalet) var en knepig historia. Spåret har också lagts om efter verkligheten. Station Håverud har raderats och i stället har en hållplats skapats

Forsen har kopplats på i full omfattning – i bild inte märklig, men i Trainz-banan (2010) rätt häftig. Därmed fungerar Håverud som i verkligheten. Jag har därför haft tankar på ett lyfta över Håverud till TANE, men än så länge inte möjligt eftersom TANE inte accepterar forsarna.

Att antal bilder av anläggningarna sätter stopp för dagens inlägg. En översiktsbild inleder.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Översikt.jpg (277.3 KB, 93 visningar)
Filtyp: jpg Damm vattenfall.jpg (200.1 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg Papper, kraft.jpg (242.5 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg Rälsbuss.jpg (236.7 KB, 94 visningar)
Filtyp: jpg Tor i akvedukten.jpg (126.4 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg Tor och sluss.jpg (251.2 KB, 92 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat