Visa ett inlägg
Gammal 2017-09-07, 13:05   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Nya DJ-DVVJ mod

För snart fem år sedan började jag bygga DJ-DVVJ i tre olika versioner. Banorna lades ut i Forum maj 2015.

Jag har nu inlett in fullständig revidering av banorna – bl a med hjälp av fantiserat statligt infrastrukturstöd i mångmiljardklass. DJ-DVVJ byggdes i TRS 2010 och så får det bli i fortsättningen. Att bygga om banan i TANE innebär bara att ersätta saker som fungerar bra i 2010Och inte innebär en förbättring.

Hela den åtta mil långa backiga banan genom Dalsland får ny räls på betongslipers (LAns Swe Track)

När det gäller DJ (Mellerud – Dals Ed – Oslo) ersätts de gamla luftledningsstolparna med nya ModCat, bangårderna kommer att anpassas, signalsystemet moderniseras m m. Det äldre signalsystemet med semaforer behålls men inte i aktivt skick.

DVVJ-sträckan Mellerud - Åsensbruk uppgraderas från sth 80 till sth 160 genom elektrifiering. Station Åsensbruk förändrar utseende och innehåll. Härifrån blir nämligen DVVJ oelektrifierad beroende på tre rörliga järnvägsbroar, som inte kan elektrifieras.

Strax norr om Åsensbruk ligger Håverud där tre broar i olika plan korsar en fors och är en stor turistattraktion. När min Håverudsanläggning presenterades i Forum för sex år sedan väckte den smickrande uppmärksamhet. Nya Håverud är vassare.

Omdaningen av DJ-DVVJ är alltså omfattande. Den kommer att skildrar i bilder som inleds i dag med knutpunkten Mellerud. Hela stationen har anpassats till ModCat med ändrad spårdragning och utseende efter linjeböckerna och grafisk linjekarta samt bilder och två videofilmer.

För intresserade bifogar jag den utförliga manualen ”DJ-DVVJ gånger två”, värd att studera inför vad som nu händer. Kommer separat.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Forum 1.jpg (154.9 KB, 160 visningar)
Filtyp: jpg Forum bild 2.jpg (277.0 KB, 159 visningar)
Filtyp: jpg Forum bild 3.jpg (135.3 KB, 162 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat