Visa ett inlägg
Gammal 2021-03-08, 17:39   #99
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tack så mycket!

tanigardi:
Jag tror att jag provade att triangulera mesherna utan att det hjälpte och jag testade alla möjliga apply transform-grejer och kontrollerade att scale inte var inverterad osv. Får prova dina förslag och se om det hjälper denna gången.

Triangelräknaren står på 81849 för den "interiöra delen" av interiören, sedan tillkommer den "exteriöra delen", alltså lokmodellen, fast nedbantad och med mycket grejer som inte syns från hytten borttagna, på 12982 trianglar. Så totalt 94 831 just nu för hela interiören. Trodde att det skulle vara betydligt värre faktiskt! Jag har för mig att N3V rekommenderar 100 000 - 120 000 trianglar för LOD0 för lokmesher, så det borde ju vara samma för lokhytter.
Men sedan ska det till lite grejer i koltaget, fönsterrutor, en fyrmesh och kanske lite annat.

Alla rör gör jag som bezier-kurvor för att lätt kunna dra och justera dem. Sedan när jag var nöjd med alla rör gjorde jag en kopia av bezierkurvan och konverterade den till en mesh, som jag får UV-unwrappa. Originalen sparar jag i en annan collection för att ha om jag behöver justera något. Jag använder 8 vertices per "ring" för de grövsta rören, dvs- till injektorerna. Ledningar till bromsen har 6 vertices och gasledningarna har 4. Sedan får man välja hur många ringar per bezier-segment man behöver per rör beroende på hur krokigt röret är draget. Ibland har jag tagit bort en del onödiga ringar där rören är väldigt raka efter att jag konverterat till mesh för att spara in några trianglar. Vertex-slide är ett ypperligt verktyg för detta (Markera ringen, tryck "G+G" och flytta musen).
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat