Visa ett inlägg
Gammal 2016-07-04, 15:55   #19
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Du missuppfattade mig om man har 4 lok och alla är fram och man drar på för fullt vid starten så går kopplen av (har jag märkt)
Kopplen klarar 400 klbs Så 3 lok fram och 1 bak är väl att föredra. Man ser det på skift z flera gånger (tror jag) kraften på kopplen.
Har man alla 4 lok fram så får man vara försiktig med kraften upp till 20 mph gissar jag innan man kan köra med full kraft.

Du glömmer att kopplen är kraftiga i Usa men Loken är ännu kraftigare, startdragkraften på en rc är 290 kN Länk medans ES44/dash9 har ca 650 kN i startdragkraft Länk vissa lok har 822 kn (EMD SD90MAC Länk )

142 klbf för ett lok= 3 * 142 = 426 Klbs dvs även det är över gränsen var kopplen klarar (400 klbs) men ofta går det bra med 3 lok fram ändå för man nyttjar sällan 100 % av kraften direkt.
Jo naturligtvis måste man ta upp slacket först (annars går kopplen direkt av) men när sista vagnen rör sig och man har 4 lok och drar på för fullt går kopplen av.

Shift-B is a new Train-Graph that shows a text-representation of each unit of the train. “E” shows a locomotive, and each “-” is a railcar. The upper set of dashes shows the coupler-force on that car, and the lower dashes show the Brake-Cylinder pressure for that car. The colors will fade in between the values shown below:

Coupler force Color Scale:
black = bunched, 400klbs+
blue = bunched, 390klbs
green = bunched, 150klbs
white = 0 klbs
yellow = stretched, 150klbs
orange = stretched, 250klbs
red = stretched, 350klbs
purple = stretched, 390klbs
black = call Kenny Loggins

Senast redigerad av jorgen3 den 2016-07-04 klockan 16:39.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat