Visa ett inlägg
Gammal 2018-06-28, 15:44   #36
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard It's time for some fart...

Som utlovat så kommer nu del två i steg tre av trestegsraketen: Hastighetstavlan(HT).
Den största förändringen hos HT-gruppen är införandet av baliserna, som nämnts tidigare innebär det att all länkning till externa balisgrupper är helt försvunnen.

HT del 1.jpg
Vid utplacering av en HT så ser den ut som på den översta bilden.

Gröna rutan
Här väljer man hastigheten som syns på tavlan, eller som kommer att visas i ATC om det är Pilupp eller Pilner.
Den valda hastigheten bestämmer vilka tilläggstavlor som finns att välja på. Till höger syns vilka val som går att göra.
Den valda tilläggstavlan bestämmer i sin tur vilka val som går att göra för nästa tavla, osv. Vissa tillåtna val känns lite konstiga, så kommer säkert att ändra dessa innan släpp, bl.a att tillåta "ATC Överskridning" till lägre hastigheter än 40km/h även fast det går att koda så. T.ex 10km/h med kodad överskridning på 30% ger 10 + 3, avrundat ner till närmaste helt femtal, som blir... 10km/h!!
Mycket sådant här detaljpillande som pågår hela tiden...

Röda rutan
Här kan man välja om HT ska ha baliser kopplade till sig, om det valet är gjort så kan man också välja att visa balisinformationen genom att klicka på pilen.
Möjligheten att välja ATC-beroendet bestäms dels av den valda hastigheten och vilka tilläggstavlor som är valda, eftersom vissa tavlor endast finns på ATC-utrustade banor.
Jag har valt att tvinga ATC-beroende vid hastigheter över 120km/h, det beror på två saker:
  • Hastigheten som går att koda vid gränsen är max 120km/h.
  • Granskningen av alla linjeböcker gav en maxhastighet på linjer utan ATC av 110km/h.
Nackdelen med att bestämma en specifik hastighet är att om man vill bygga en bana innan ATC:s införande med högre hastigheter än 120km/h så går inte det i mitt system. Men jag väljer hellre att det alltid blir rätt än att det ibland blir fel!

Orangea rutan
Val av tilläggstavlorna sker genom att klicka på länken.
Här kan man också se en nymodighet (som finns i samtliga tavlor där behov finns), frågetecknet efter den valda tilläggstavlan. Vid en tryckning på frågetecknet så visas en informationstext om hur och varför tavlan används.

Namngivning
Hos hastighetstavlorna så finns det inga krav på att de namnges på något speciellt vis, ej heller att de har ett unikt namn.
Fördelarna med att namnge samtliga objekt som ingår i signalsystemet (och även en del andra) är dock övervägande tycker jag.
Hur man namnger är upp till var och en, kort och tydligt är dock bra. På ritningar används ofta kilometertal och då tenderar namnen att bli långa, dock så är det lättare att få naturligt unika namn. Ett förslag visas nedan, observera att det endast är ett exempel...

HT del namn.jpg
Hos HT är det inte jätteviktigt att det finns ett namn, men det är bra, vilket kommer att visa sig tydligare när jag berättar om OT...

Som jag skrev tidigare så är den största förändringen införandet av baliser hos HT, detta medför en del ytterligare information och handhavande som jag tänkte berätta om nu!

En balisgrupp tillhörande en Hastighetstavla kan antingen vara Enkelriktad eller Dubbelriktad. En enkelriktad balisgrupp är annullerad i den riktningen som den inte gäller för, antingen med en markör(-,-,-) eller med ett speciellt kodord. Detta styrs automatiskt beroende på vilka inställningar som görs i balisgruppen.

Jag lägger in bägge bilderna på en gång:
BILD 1
HT del 2.jpg
BILD 2
HT del 3.jpg

Blåa rutan
När man väljer att visa balisinformationen så kan det ibland finnas möjligheter att förändra informationen som balisgruppen skickar ut. Vilken information som går att ändra och inom vilka värden bestäms av hastigheten och tilläggstavlorna.
Text som är understruken och bokstäver som är gröna kan påverkas.

Gröna rutan
Pilsymbolen är aktiv när balisen är inställd på ett sådant vis att den kan vara både enkel- och dubbelriktad.

Röda rutan
När den enkelriktade pilen klickas så söker HT i 3 meter efter en motriktad tavla av rätt typ, vid ej lyckat sök så visas ett felmeddelande, exempelvis som på bild 1!
Om sökningen lyckas så blir tavlan(balisgruppen) dubbelriktad och namnet på funnen tavla visas, om tavlan inte är namngiven så visas GameObjectID istället, vilket inte säger något annat än att ett objekt har blivit funnet, så namngivning kanske inte är så dumt ändå...

Mitt rekommenderade förfaringssätt är följande:
  1. Skapa första tavlan, namnge (HT 125K1), ställ in tavlor och balisinformation
  2. Stäng propertyrutan (annars sparas inte namnet)
  3. Skapa nästa tavla, en bit ifrån den första, gör punkt 1 o 2 (HT 85T)
  4. Gör tavla nummer två motriktad, flytta den närmare tavla ett
  5. Öppna tavla 1:s PR och klicka på enkelpilen
Vilken som helst av tavlorna kan vara slav eller master, när dom har blivit inställda. Det är alltid masterns baliser som visas.

Ljusblå rutan
Balisinformationen hos den tavlan som är slav går bara att ändras i till viss del.
Om mastern görs om till enkelriktad så försvinner länkningen också, detta sker även om en av tavlorna tas bort. Kontrollen sker vid Init av objekten och vid öppning/stängning av PR.

OBS: Varje förändring hos länkad HT måste uppdateras manuellt, det finns ingen automatisk uppdatering av balisdatan. Grupperna är ju fast kodade, så se det som att du kodar om baliserna varje gång du ändrar något...

Alla(?) tilläggstavlor finns att välja på för HT, en tavelkombination som kanske kommer att användas en del, är områdesgränsen.
Det finns lite olika sätt att placera tavlorna vid gränserna som kan vara asymmetriska eller symmetriska, dessutom kan gränstavlorna stå separerade från HT.
Jag har valt att införa symmetrisk placering och endast gränstavlor tillsammans med HT i version 1 av tavelpaketet, eftersom det är enklast både för mig men framförallt för byggaren.

Ett exempel på hur det kan se ut:
HT del 4.jpg
Tavla "ATC börjar" in till ATC-område och tavla "ATC slutar" in till outrustat område. När balisgruppen in mot ATC-område är utrustad med kurvnedsättning (som på bilden) så ska det finnas en balisgrupp med tvingande(T) hastighet innan, annars så kommer inte tågen att få full ATC-övervakning. Full övervakning sker när den första medriktade balisutrustade signalen har passerats.
Den separata T-gruppen finns i balisgruppen.
Även en balisgrupp(OTG) med övervakningshastighet inom outrustat område ska finnas före tavla med GMO-information, men det kommer jag att berätta om i samband med OT!

Det finns även tilläggstavlor med "ATC Arbetsområde börjar/slutar", även dessa har endast symmetrisk placering. Tavlorna borde knappast användas av någon utan specifika kunskaper, men finns med ändå!

Sökning
Förfarandet med sökning av motriktad tavelgrupp finns endast för balisutrustade tavlor. Internt är det som att två enkelriktade balisgrupper är placerade vid tavlorna, skulle man dock bygga så, blir det ett garanterat balisfel och inte minst verklighetsfrämmande!
Hela idén är ju att det ska vara så nära verkligheten som möjligt och att då tillåta felaktiga placeringar av objekt är något jag försöker att undvika, ibland är det tyvärr omöjligt att ha den kontrollen...

Jag försöker att lägga in information, varningar och felmeddelanden direkt i propertyrutan eller i vissa fall hos utseendet hos objekten. Ibland är det inte möjligt att göra så, beroende på att jag inte vet hur byggarna tänker, dessutom kan ATC-byggande vara ganska komplicerat. Eftersom det verkliga ATC-systemet har ett inbyggt felhanterande i form av "balisfelslarm" så kommer jag låta många av de fel som kan uppstå, fångas upp av ATC-systemet, precis som i verkligheten.
Dock så är planen att på platser där föregående signal/tavla har baliser men nästa som ska ha det inte har det, lägga in kontroll i form av varning hos objekten och kanske nödbroms eller liknande hos fordonet vare sig det är så i verkligheten eller ej, för att tvinga fram ett korrekt byggande!

Jag nämnde i föregående inlägg funderingar på att skapa ytterligare två tavelgrupper, sagt och gjort: "Tuttavla" och Övriga tavlor har sett sitt ljus.
Bilden nedan visar dessa grupper i den nedersta bilden.

HT del 5.jpg
"Tuttavlan" eller Ljudsignaltavlan som den heter finns med tre tilläggstavlor som variant till endast huvudtavlan, annars inga konstigheter.
På bilden visas även de tavlor som just nu finns i Övriga tavlor.

Tavelpaketet
Nästa inlägg kommer att handla om Orienteringstavlan och jag misstänker att det kan bli ett lååångt inlägg så skriver lite information om planerna för tavlorna redan nu!

Det återstår några uppsnyggningar och lite finness-programmering, sedan ska tavelpaketet testas under SP2 samtidigt ska demobanan klonas och konverteras med trackside signalerna.
När funktionaliteten är testad (förhoppningsvis utan några fel) så ska SP3 installeras och tavlorna testas igen. Jag gör så här för att veta om det är jag eller uppdateringen som gör eventuella problem hos tavlorna.
Samtidigt ska Manualen skrivas, där huvudfokus kommer att bli på Guide-delen för tavlorna men ska försöka få med så mycket som jag hinner under referensdelen också.
Sedan ska paketet släppas, förhoppningsvis inom en månad, kommer dock inte att släppa något om jag inte är nöjd själv...

Jag skrev tidigare att balisgruppen inte kommer att släppas annat än i samband med hela signalpaketet, jag kanske har ändrat mig. Risken med att släppa det innan, är att objekt som inte finns att tillgå kan ge "sökfel" och då blir det garanterat frågor från folk som inte läser manualer och säkert andra också.. Så får se hur jag gör!

Jag får med en kommentar till:
Pursche och RobertE: Tack för berömmet, jo jag har hört ett ryckte om någon stor lampa som lyser

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2018-06-28 klockan 16:26.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat