Ämne: Donation
Visa ett inlägg
Gammal 2017-09-25, 17:00   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej, newS är undantag för att han, tror jag, är internationell tåg- och landskapsbyggare.
När det gäller landskapsbygge så går det inte ta betalt, orsaken är andras objekt blivit plockade till rutten. Man ger helt enkelt rutterna gratis.
Jag tror så här, ta inte illa upp nu Totte...

Man kan inte efter några självskrivna skäl börja sätta gränser för vem som är "behörig" att ta ut en donation. När blir man lixom undantagen? Lägger jag upp en vagn på trainsim.com, blir jag behörig då?

Jo, det är ju naturligtvis skaparen som bestämmer oavsett vad vi kommer fram till i den här tråden, men för resonemangets skull...

Vad gäller landskapsbygge kan jag inte se något hållbart skäl för varför en landskapsbyggare inte skulle kunna ta ut en donation. Det är ju det enorma arbetet att faktiskt göra landskapet/rutten som donationen i så fall avser. Jo ett skäl är ju naturligtvis om en objektbyggare som lagt upp sina alster begränsar rätten att ta donation, men då beror det ju på vad som är skrivet i objektets readme. Om jag går till mig själv och de objekt som jag lägger ut för rutter, så ser jag en distinkt skillnad i om de ingår i en payware-rutt eller en freeware/donationware-rutt. Skillnaden som jag ser det är att payware-rutten så finns det ett slags affärsmässigt tankesätt bakom medan en freeware/donationware-rutt så är donationen ett bevis för den uppskattning man ger till ruttbyggaren.

Mina objekt får hjärtans gärna ingå i alla former av donationsrutter utan att ens behöva fråga mig, men inte i payware-rutter utan att ha inhämtat tillstånd.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat