Visa ett inlägg
Gammal 2014-08-19, 23:46   #12
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Ingen boggievagn, nej. Har kollat och jag kan bara hitta en endaste ren tredjeklassboggievagn med öppna gavelplattformar som haft teakklädsel och det är Co7 från 1913 (vilka dock byggdes om med inbyggda övergångar f. 1926). De byggdes enbart i 5 exemplar och var sovvagnar vilket gjorde att de hade en annan typ av tak för att kunna stapla fattiga resenärer på höjden, tre personer på 2 kvardratmeter. Det låga antalet och det fula taket gjorde att jag valde bort att bygga den vagnen. Se bild:
http://www.samlingsportalen.se/all/c...A01035&Imgnr=1 (Det blev ännu fulare med vestibulerna)
Minst två av dessa vagnar hade hamnat i tåghemstjänst under mitten av 30-talet, säkert de övriga tre med.

Ville man ha rena tredjklassboggievagnar så hade man på 10-20-talet Co1, Co4 och Co5, samtliga av 1891-års standardmodell med plåtklädsel. På mitten av 10-talet började man övergången till att ha vagnar med täckta övergångar på stambanetågen och valde då ofta Co8: or (teak, har jag byggt) som det ju fanns väldigt gott om. På mindre banor hade man en ofta en BCo-vagn och vanligen en eller ett par C3x-vagnar med teak eller plåtklädsel, kanske en Co-vagn med plåtklädsel om stort behov av tredjeklassplatser fanns.

Byggde ju däremot C3x-serien och CC2 med teakklädda rena tredjeklassvagnar och plattformar, dock på länkaxlar.

Flera rena tredjeklassare är på väg!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat