Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-23, 20:23   #13
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard Ölvagnen har kommit!

Här ett bidrag i grenen tyska bergsbyar. Lite feel good-stämning, som omväxling till katastrofscenarierna, tänkte jag (Men fortsätt gärna med katastroferna, jag gillar dem också! - Eller, ja... asch, ni fattar vad jag menar! )

Nu är det i alla fall 1972 och äntligen har ölvagnen anlänt till den lilla bergsbyn. Enda motoriserade förbindelsen är med järnvägen, så det är en högtidsstund när de första backarna lastats av och byns "vise män" samlas för att kontrollera att lasten inte tagit skada av transporten över bergen... Heinz tar första klunken och konstaterar med ett nöjt "Aaaahh - ach ja, es schmeckt...!" att allt är i sin ordning. För säkerhets skull tar han ett par klunkar till, och nickar nöjt till sina kumpaner. Snart pyser det hemtrevligt när kapsylerna lossas.

En bit därifrån står försynte Gerd och funderar på om han ska våga fråga om han också får smaka. Astrid och Jörg, som cyklat ner till stationen, tar sig en svängom till transistorradion. Frau Schmidt fnyser där hon går i sin trädgård. "Nu är de igång igen! Samma historia varje månad! Du håller dig hemma, Helmut!"

Skuggorna blir längre när solen sakta sänker sig bortom bergen. "Vad står du där borta och surar för, Gerd? Kom hit och ta en öl!" vinkar Heinz.

Sorlet och skratten fortsätter länge...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg erafjel_20120923_0008.jpg (182.7 KB, 208 visningar)
Filtyp: jpg erafjel_20120923_0007.jpg (248.8 KB, 207 visningar)
Filtyp: jpg erafjel_20120923_0006.jpg (220.0 KB, 206 visningar)
Filtyp: jpg erafjel_20120923_0009.jpg (249.0 KB, 207 visningar)
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat