Visa ett inlägg
Gammal 2022-12-21, 17:56   #44
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Dags igen, länge sedan sist, i alla fall i denna tråden!
I och med att mina egna växelomläggare blev klara så kunde jag integrera dessa i signalsystemet och få det att fungera i stort sett som jag eftersträvar, dvs så nära verkligheten som möjligt. Det mesta har handlat om att gå igenom all kod, successivt i respektive del av signalsystemet och detaljstyra funktionaliteten. En sak som jag också alltid har i åtanke är ifall något kan anstå för att få ut signalsystemet lite fortare, har ju redan dragit ut på tiden och än är det mycket kvar...

Jag tänker nu försöka gå igenom en del av det som jag har pysslat med senaste tiden, kan bli en del upprepningar!

Rörelsevägar
Mycket tid har lagts på kontroll av rörelsevägarna och dess säkerhets- och skyddsavstånd, allting baserat på trafikverkets nya och gamla dokumentation. Med införandet av de nya växelomläggarna och den kontroll som det innebär blir också beteendet och funktionen tydligare hos signalsystemet. Man behöver inte ange några skyddsobjekt utan de hittas och används automatiskt, men måsta alltid vara objekt som ingår i mitt signalsystem, förutom stoppbockar.

I Trainz så är en stoppbock en signal, något som jag tycker är dumt! Stoppbockar används som skyddsobjekt, ska de användas som slutpunkt i rörelseväg så ska de ha en tänd stopplykta på/framför sig, de stoppbockar med inbyggd stopplykta duger inte pga obefintlig kontroll av det röda skenet. För att en stoppbock ska kunna användas som skyddsobjekt så ska de namnges med Tpl-signatur + SB + nummer, t.ex. Abc SB01. Dessutom ska de bestå av en asset av signaltyp som innehåller namnet Stoppbock, Buffer End och några varianter till, detta är hårdkodat i scriptet.

Ett problem som finns är kontrollen av hinderfriheten! Om man inte använder sig av spårledningar så måste hinderfriheten kontrolleras aktivt via någon form av tracksearch och eftersom man inte vet om/när en specifik spårsträcka blir upptagen av ett fordon så kan det vara väldigt kraft-/tidsödande. Detta gäller framförallt kontroll på sidoskyddsområdenas hinderfrihet efter att en rörelseväg är etablerad så att inte fientliga objekt inkräktar på området.

Tkl-huset
Jag skrev tidigare att huset inte länkar några objekt som master/slave, det var fel! Signaler och växelomläggare (kan vara eller bli något objekt till) länkas till huset, det var bara det att det inte syntes hos signalerna förut. Numera är det tydligare och motsvarar det som finns hos vägskyddssystemet och syns hos växelomläggarna.

Tkl-huset har fått några utseendemässiga förändringar, både inne och ute!

På bilden till vänster visas husets långsida, där redovisas nu även de olika typerna av växelobjekt som är länkade till huset.
Bilden till höger är gaveln och där visas utfarts(block)signaler med en korrekt anslutning, nu med ett korrekt antal mellanblocksignaler. Även TAM-sträcka ska visas.

Propetyrutan
Även insidan är nu inspirerad av vägskyddssystemet med lite pilknappar för att kunna visa/gömma valda delar av informationen.


Tkl-styrd/stationsautomat
I skrivande stund skapas stationsautomaterna automatiskt, om systemet inte kan hitta någon lämplig stationsautomat blir den "undefined". Det här kommer antagligen att göras om så att en station antingen har en stationsautomat eller är tkl-styrd, det kommer fortfarande att gå att välja tkl-styrd om den är definierad som en stationsautomat.

Skillnaden mellan en automat och en tkl är att automaten ställer tågvägar baserat på vilken automat det är och hur villkoren ser ut runt omkring stationen, medan tkl ställer tågvägar baserat på körorder eller liknande och kan också ställa växlingsvägar och ge andra kommandon.

Just tkl-styrningen är något som är en stor utmaning och inte helt lätt, men kan bli ofantligt kul, utmanande och frustrerande (är ju trots allt Trainz) att hålla på med. Tanken är att det ska bli något basalt till ett släpp så att det i alla fall går att använda, men eftersom det är väldigt tidskrävande så kan det vara en sak som får stå tillbaka till förmån för ett tidigare släpp!
För att testa lite så har jag skapat en funktion hos tkl-huset där det ställs "snabbaste vägen ut" från en infartssignal om fordonets körorder är tom eller endast innehåller en autopilot. Det innebär att man kan köra från en portal till en annan via enbart stationsautomater eller tkl-styrda stationer. Vid säckstationer så ställs det mot slutpunktsstopplykta. Det finns en idé om att det kanske ska gå att välja egna tågvägar.

Information om triggers...
Är samma som tidigare redovisas.

Hantering av...
Inspirerat av vägskyddet och kommer att fungera ungefär på samma sätt. Just nu finns det inga objekt eftersom mina signaler inte är färdiga. Jag vet inte om det är någon vits att växelomläggarna ska hanteras eftersom de inte går att lodda och därför blir kanske effekterna av att kunna öka polygonnivån svår att kontrollera.

Uppdatera Tkl-huset
Vet inte om det här bara är för mina tester eller om det är något beständigt, det får tiden utvisa. Huset är ju dynamiskt så borde inte behövas...

Detaljer om...
I grunden är informationen samma som tidigare redovisats, men några förändringar har gjorts. Observera att det bara visas om tågvägar eftersom det nästan bara är där som förändringarna har skett, står det rörelsevägar så gäller det båda.



Röd ruta
Först visas rörelsevägens namn, inom parantes visas tågvägens övervakningsgrad, sedan antalet växlar som finns i rörelsevägen.
Jag vet att det heter frisläppningshastighet, men övervakning(sgrad) är tydligare tycker jag så ingen idé att tjata om det!

Rosa ruta
Numret är tågvägens börjanpunkt och utgörs (nästan) alltid av en huvudsignal, det finns några specialfall med stopplykta för att kunna förlänga tågvägar hos en stationsautomat. En grön signal talar om att den är 40-övervakad (en 4 i signalens A-balis X-ord), en gul signal talar om att den är 10-övervakad (en 1 i signalens A-balis X-ord).

Orangea ruta
Visar Rfsi-balis (finns ännu inte i balisgruppen) som länkas till en huvudsignal. Färgerna betyder samma som ovan.
Eftersom signalsystemet gäller redan från tillkomsten av ATC så har jag använt mig av skrivelsen i säo:n där man får både höja och sänka övervakningsgraden med hjälp av repeterbaliser, vilket inte är tillåtet i nyare föreskrifter.

Grön ruta
Objekt som skrivs inom parantes är en funnen spårlogik som visas med hela sitt namn.

Svart ruta
Dubbel backslash indikerar stationsgränsen, objekt efteråt ligger på linjen.

Sök efter...
Här har det tillkommit ett val att visa eller gömma informationen, ny sökning visar altid funnen data. I övrigt är förändringarna samma som redovisats ovan.

Linjeblockering och TAM-sträcka
Dessa typer av stationssträckor byggs med hjälp av signaltyper och signalkategorier som finns i asseten för Linje(block)signaler. Hur dessa fungerar kommer att finnas att läsa i referensdelen av Manualen så småningom.

Tyvärr så finns det inga bilder på Lib/TAM eftersom det är under (senare delen) av uppdatering och informationen är inte fullständig i propertyrutorna, dessutom är mina signaler inte färdiga än!

Systemet är skapat så att man kan bygga från vilken stationsände som helst, men kontrollen på att det är byggt korrekt görs alltid med ett Tracksearch från Lib/TAM:s udda ände. Felmeddelande i olika former fås om det saknas objekt eller det finns fel objekt hos en stationssträcka.

Även Lib/TAM är dynamiskt, men eftersom det inte är länkat till ett specifikt objekt, som ett Tkl-hus eller dylikt så uppdateras det inte när man lägger till nya objekt, därför finns det hos utfarts(block)signalerna en knapp där man kan uppdatera stationsträckan och kunna hitta fel direkt. Vid knapptryckning anropas samma funktion som vid initiering av signalobjekten, om initieringen av objekten skulle fallera kan ytterligare anrop utföras från Tkl-huset. En del funktioner är ännu på idéstadiet!

Linjeplats
Linjeplats är en växel på linjen med tillhörande skyddsobjekt som kontrolleras i omgivande signaler av korrekt kategori. Observera att det aldrig ställs några rörelsevägar till eller från en linjeplats och det finns heller ingen signal som kontrollerar rörelser ut från linjeplatsen.

Linjeplatsen byggs med vissa krav och söks och kontrolleras via Lib/TAM:s Tracksearch. Vid korrekt byggd linjeplats ställs tavlor in automatiskt på omgivande signaler.

På bilden syns hur det ska byggas och det är som i verkligheten, kan tillkomma något objekt till, för att få funktionen ut från linjeplatsen att motsvara verkligheten.
Namngivningen av ingående objekt är inte helt klar ännu, men skulle tro att det blir som på bilden.
  • Skälet till att växlarna enbart ska kunna vara kopplade, är att jag kan använda min inbyggda kontroll mellan linjespårväxeln och dess skyddsobjekt, även om det skulle vara icke kopplade objekt i verkligheten.
  • Vid användande av klot-växel/spårspärr måste bägge objekten ha växeltunglås.
När spårledningen (50 meter lång eller så) är belagd samtidigt som ett fordon står still på rälskontakten kan växlarna gå att läggas om. Funktionerna är inte skapade än men de är ganska "enkla".
Teoretiskt sätt kan det, i systemet, finnas hur många linjeplatser som helst på samma signalsträcka.

Nu får det inte plats med mer info, tror jag har fått med det viktigaste!
Eventuella frågor ställs med fördel i frågetråden!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat