Visa ett inlägg
Gammal 2018-06-08, 04:10   #32
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Dags att bränna av steg två av raketen...

Jag tror (utan att veta) att intresset av mitt tavelpaket är större än det övriga systemet, eftersom jag har "lovat" att det ska släppas fristående! Därför så tänkte jag i detta andra steg berätta om signaldelen av signalsystemet...

Som jag nämnde i det föregående inlägget så är det "stora" förändringar hos signal-och taveldelen av signalsystemet. Jag tycker själv att förändringarna enbart är till det bättre, dock är nog förändringarna och sättet att använda objekten större hos tavlorna än signalerna.

Många av de saker som jag har förändrat fanns det tankar om redan innan konverteringen till trackside påbörjades och det har blivit en naturlig process att göra hela förändringen samtidigt. Allt är inte klart ännu!

Om man vill jämföra med hur det såg ut tidigare så finns det lite bilder under post #12 och #19.

Jag har tidigare visat lite bilder och berättat om trackside konverteringen i tråden "HB Signalsystem - Vad tycker ni?" (där får ni gärna fråga saker om signalsystemet och ge önskemål osv) men tänkte ge lite basal information här också!
Den stora skillnaden mot det äldre systemet är att det, istället för en "osynlig master"(trackside) som kopplas ihop med en "scenery signal" via namn, endast är ett objekt som placeras ut.
Istället för att varje signaltyp är ett trackside objekt så är signalobjekten indelade i olika "identitets-kategorier" (kom jag på nu!).
Följande finns nu:
  • HB S Stationssignaler
  • HB S Försignaler och övriga signaler
  • HB S Linje(block)signaler

"HB" indikerar objekt som är byggda och/eller scriptade av mig. Nästa bokstavskombination gör att liknande objekt sorteras efter varandra, och sist vad det är för objekt. Detta gör att objekten blir lätta att hitta (tycker jag själv i alla fall).

Linje(block)signalerna är inte påbörjade än, utan kommer att konverteras till trackside när Stationssignaler är färdigt. Jag kan dock nämna att den gruppen kommer att handha alla huvudsignaler som finns på linjer med eller utan linjeblock, därför parentesen i namnet, observera också att även Utfarts(block)signaler räknas som linjesignaler och går inte att välja hos Stationssignalerna.

Eftersom jag har valt att kategorisera signalerna så blir det också ett annat sätt att arbeta med objekten. Jag tänkte börja med att visa en bild på de val som finns.

1 Signalval.jpg
Hos "HB S Försignaler..." så är de sista valen inom parantes, det betyder att de kanske inte kommer att finnas, förutom "Brosignal".

Hos "HB S Stationssignaler" så kanske det är någon som ser att det även finns tavlor i listan! Det stämmer, eftersom S-tavla och "Dvsi-tavla" går att ställa rörelseväg mot och därför måste kunna lösa ut dessa, så får de ett signal-/tkl-beteende i Trainz. Tavlorna "Gräns för växling" har till viss del ett tkl-beteende eftersom de markerar en punkt där växling inte får förekomma utan tkl:s medgivande. Hur jag ska lösa detta det vet jag ej ännu, därför så finns de hos signalerna så länge, dock sist i listan...

Monteringsalternativen till Johans signaler är de som Johan har gjort, på bilden visas de som finns för Huvudljussignaler. De som jag har gjort är samma som finns i tavelpaketet.

Propertyrutan
När baliserna infördes hos trackside-signalerna och dess information skulle visas så började det bli väldigt trångt. En tanke som hade frodats ett tag fick ny näring och jag ställde mig frågan "Varför visa information om objekt som är passerat? Det är väl vad som ligger framför som är intressant?"
Så jag började skissa på ett annat utseende på propertyrutan!

2 Signalval PR.jpg
Så här ser den ut, jag tänker gå igenom en del i taget:

Den övre raden
Innehåller en knapp för val av signaltyper enligt föregående bild, och versions numret. Ett klick på frågetecknet visar informationen till höger, observera att informationen är från en annan bild!

Röda rutan
Justeringar för signalen och monteringsvalen, om sådan finns, styrs automatiskt.
Signalerna placeras med centrum 3m över rök (6.5m i brygga) och kan justeras lite uppåt. Vissa signaler får placeras lågt och kommer då att placeras under det fria rummet och närmare spåret, men kan inte placeras på en höjd däremellan. Tavlorna placeras enligt reglerna för dessa.
Avståndet till spårmitt är anpassat efter objekternas storlek, förutom vid ktl-montering där de är anpassade till de objekt som finns att tillgå, och kan inte justeras närmare en ett minimiavstånd.

Ljusgröna rutan
Visar Signalbild och information om varför signalbilden visas.
Även Tpl-signaturen visas och går att ändra (än så länge). Man kan inte välja att inte visa Märktavlan längre. Varför kunna välja bort ett objekt som måste finnas? Visningen av tavlan sköts automatsikt beroende på signaltyp och funktion mm.

Orangea rutan
Val av signalfunktion, ska eventuellt bytas till signalkategori! I och med uppdelningen så finns det bara två att välja mellan, Infartssignal och Mellansignal.

Mörkgröna rutan
Val om signalen ska ha ATC-beroende. Om man klickar på pilen så visas balisinformationen enligt den nedre bilden om ATC-beroende finns. Justeringar och val går att göra som beskrivet i föregående inlägg. Observera att även här ställs lutningen (C-balisen) in manuellt.

Eftersom baliserna, dess information och visning finns hos och sköts av signalen så är länkningen av externa balisgrupper ett minne blott.

Gula rutan
Visar information till och om nästa "intressanta" objekt. Kolumn två visar information om ytterligare ett objekt om behov finns.

Blåa rutan
Om signalen har extraval tillgängliga så redovisats de här, allt sköts automatiskt. Om medgivandedvärgsignal väljs så visas rutan nederst till höger, med justeringar och val, en medgivandetavla har inga val.
Ett nytt objekt går också att välja, steghållare! Den är initialt synlig men går att välja bort, den placeras automatiskt och går inte att justera annat än vid ktl-montering då man kan välja sida eller bakom.

Jag tycker i alla fall att det blev snyggare, renare och tydligare än innan!

När vi ändå håller på så kan vi ta Försignalerna och deras propertyrutor!

3 Försignaler PR.jpg
Är ju inga större skillnader hos propertyrutan än mot senaste bilden.
Men det finns en viktig skillnad, ATC-beroendet!
Hos försignalerna och skredförsignalerna väljs inte ATC-beroendet utan det ställs in från den signalen som hittas i söket.
En korrekt signal hittas genom att försignalen är rätt namngiven och medriktad.
I skrivande stund så tillåter jag följande konventioner. Om huvudljussignalen heter "C 24" så kan försignalen heta "C F24", C FSi24" eller "C Fsi24".
Försignalen ställer in Tpl-tavlan automatiskt om huvudljussignalen är en infartsignal, även avståndstavlan visas automatiskt från avståndet 1100 meter. Så inställningen av tilläggstavlor är nästan ett minne blott.

Skredvarningsanläggningen
I den här signalgruppen så kan man välja skredvarningssignaler.
Det finns två typer: skredvarningssignal(stopplykta) och en skredvarningsförsignal. Dessa objekt namnges på ett speciellt vis. De MÅSTE ha "Skred" följt av mellanslag först i namnet annars kommer de inte att fungera. Sedan ett unikt namn på skredområdet, mellanslag och ett namn/nummer på signalen.
Vad området eller signalerna heter finns det ingen direkt regel om, men för långt namn och det får inte rum på skylten. "Skred" är däremot viktigt och särskiljer signalerna mot Tpl-signaturerna på banan. Sökningen från skredvarningsförsignalerna sker på samma vis som hos försignalerna.

Skredvarningssignalerna söker också och letar efter en motriktad skredvarningssignal med ett korrekt namn. Om signalen hittar ett "skredobjekt" innan sin motriktade signal så kommer det att kunna påverka skredanläggningen och därmed signalerna. Hittas inget skredobjekt så kommer signalerna alltid att vara släckta som på bilden. ATC-beroendet ställs in hos signalen.
Skredobjektet skapade jag för att kunna testa funktionaliteten och tanken är att det ska bli ett objekt som andra kan skapa sina egna "skredfunktioner" med hjälp av!

Vi tar ett gäng med propertyrutor till bara för att jag kan!

4 Mera PR.jpg
De enda kommentarer jag behöver ge är väl att tavlornas signalbeteende inte är riktigt färdigt!

Jag tänkte visa en (i mitt tycke) väldigt bra finess med mitt signalpaket.
Du håller på och bygger och står i och när du testar så upptäcker du att signalerna inte visar korrekta signalbilder. Du öppnar propertyrutan och får se informationen i bilden till vänster:

5 Finess.jpg
I det gamla systemet(i stort samma som STL:s) så fick man byta ut scenery signalen, skriva in namnet igen, länka om och placera signalen på rätt plats igen!

I mitt system så väljer man bara en ny signal, giltiga val blir (oftast) kvar och sedan är de klart!
I bilden till höger är signalen bytt till en femskenare, reglerna säger att man även kunde ha valt en treskenare, men den är ju restriktivare och ger kör40 direkt!

ATC-informationen uppdateras automatiskt. Om signalen flyttas med propertyrutan öppen så kan man se det korrekta avståndet direkt!

Lite bilder att avsluta med
6 Bilder.jpg

Signalerna och fästena till dessa är JohanV:s alster övriga objekt knutna till signalerna och tavlorna är jag skyldig till.
Här kan man se steghållarna "in action" och lite olika placeringar.

Observera att varje signal endast är ett objekt, den gröna id-kuben!
Bild 2/3 på femskenaren, innehåller följande förutom signalen: baliser, 4st tavlor, tillhörande fästen och steghållare. Allt skapat automatiskt eller via val i propertyrutan. I det gamla systemet, om man förutsätter att märktavlan hör till signalen, så skulle man behöva placera ut sex objekt plus en osynlig master och justera in det mesta manuellt!

Nu tog utrymmet slut, har säkert glömt något...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat