Ämne: Thor i Tane
Visa ett inlägg
Gammal 2017-05-17, 17:19   #42
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 155
Standard

Tack för utförlig info, tror jag fått kläm på hur belysningen skall hanteras. Gissar att vreden för belysningen skall roteras 90°.
Vad gäller vattenglasen skulle jag vara mycket tacksam för en demo-animation, det skulle nog underlätta mycket.
Med lutande glas blir väl vattenytan sned i förhållande till glaset, så att den blir horisontell i hytten. Antar att attachmentpunkten roteras i linje med glaset och sedan att man gör animationen parallell med y-axeln vid origo.
Har ingen bättre bild på den suspekta ventilen, bladfjädrarna skymmer. Tänkte också att det verkade väldigt opraktiskt om den skulle användas till skopan. Efter att ha fördjupat mig i lokläran så fans det en liten notis om ”vattenrost”, fanns ingen utförligare info om den och ritningar. Ett ”långskott”, undrar om det kanske kunde vara en kran för vatten till rosten, om det nu är en vattenrost. Men var vattnet isåfall kommer ifrån är en gåta.

Bottenblås.jpg

Tror att kanske det här är ventilen för att bottenblåsa pannan, fast är inte säker.
Kan inte hitta någon hävstång som skulle kunna vara till skopan, verkar som om Thor inte är har en sådan. Herr Höjer skriver ju att inte alla lok är försedda med sådan.
Har hittat en bild som visar delar av eldarsidan och tror att jag hittat spaken till framdampen, men tyvärr är kvaliteten inte så bra så det är lite svårt att avgöra.

framdamp.jpg

Åke
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat