Visa ett inlägg
Gammal 2016-11-06, 21:47   #221
wase
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
Standard

AMBIENT OCCLUSION (AO).

Jag har sedan ett halvår tillbaka beundrat spanjorerna på viajerosaltren ( http://viajerosaltren.es/ ) och deras superfina tåg och vagnar. Har funderat och funderat, hur bär de sig åt??
Att få skuggor på texturen så att det ser mycket mer naturligt ut...

Har letat som en idiot i månader efter lösningen och sprang på den, genom att jag hittade en AO textur på Google som var länkad till en 3D byggar sida. AO texturerna ser väldigt speciella ut...

Har läst om AO men fattade inte mycket förrän jag startade upp 3DCrafter på datorn som jag köpte för några månader sen. Där fanns allt tillgängligt.
Har suttit hela dagen och testat genom "try and error" och slutresultatet är kanon. JIPPIE...

Dock bygger jag modellen i TSM som jag kan och sen importerar den i 3DCrafter som gör en UV mapping och sen bakas/renderas den i POV Ray som funkar som ett fristående program till 3DCrafter.

Bild1 är det bästa jag kunde åstadkomma med handgjorda skuggor på texturen och Bild2 visar modellen efter 3DCrafter och Pov Ray. Dock skall jag göra justeringar på de svarta "plupparna" lite här och var och försöka få in textur på fjädrarna!!

EDIT: Nu kan jag få till justa skuggor i X3 hytten, hehe...

Ha de!!
.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärmklipp20017.jpg (77.4 KB, 196 visningar)
Filtyp: jpg Skärmklipp20018.jpg (73.7 KB, 196 visningar)

Senast redigerad av wase den 2016-11-06 klockan 21:54.
wase besöker inte forumet just nu   Svara med citat