Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-19, 20:54   #2508
mikban
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Danmark
Inlägg: 1 162
Standard

Hej på er alla!

Ante, mibl, jkriste2, Totte, Pierre och Jonmpa, tack för ert intresse och era fina kommentarer!

Ni har helt rätt, det har varit ett tag sen vi har postad.

Jag ska strax säga att rutten lever i bästa välgående!

Att arbeta med Stockholmsrutten Scandinavia innebär mycket mer än att sitta framför datorn och lägga spår. Som ni vet gör vi också egna byggnader/modeller, texturer, ljud, utrop, vagnar, lok med mera.

Vad innebär detta? Vi lägger jo en del arbete utanför TSRE/OR, så det finns inte altid nytt att visa upp. Vem vill se en screenshot på oss jobba i photoshop? Eller ett ljudprogram?

Att samla material till rutten tar mycket tid, som ett bra exempel kan jag nämna att jag spenderade 4 timmar på att ta bilder på Västervik station och stad vid ett tillfälle. Samma på Malmö C.

Sen är Sverige jo ett större land, och vi jobbar på en del ställen som ni vet.

(Tågen är inte långt från att rulla från Göteborg till Stockholm till ex.)

Nu till det tråkiga, förstås är Stockholmsrutten Scandinavia något underbart för oss, och för er alla som följer oss förhoppningsvis också. Dock kommer verkliga livet i förstahand - lite svårt att vara på jobb medans man jobbar på sin hobby samtidigt

Så ibland jobbar vi mer intensivt, ibland mindre intensivt på rutten. Helt enkelt.

Ibland har vi också svårt att hitta materialet vi behöver, som exempel kan nämnas Hyllie station som vi jobbar på. Inte får vi ta bilder, så allt går saktare för att vi måste hitta bilder på nätet. Sa jag man inte får ta bilder?

Men det går framåt, visionerna är stora, och Stockholmsrutten Scandinavia lever - och det jobbas på den.

Vad för såvida angår ett beta släp, så använder vi oss av Terrain Maps som G***le levererar. Dessa får vi inte skicka med, så åker vi på stora böter.
Det finns kanske en möjlig lösning, men jag kan inte säga något om det nu.

Tar vi bort terrain maps, ja då blir det en massa grön mark, förutom där vi har målat. Och det är jo inte så trevligt i sin tur att köra med. Så det är en av dom stora utmaningarna vad angår ett beta släp.

Vad angår OpenRails, så utvecklas det kontinuerligt, översikt över vad som kommer under länken:

https://trello.com/b/DS2h3Pxc/open-rails-roadmap

Sen är det bästa för oss som jobbar med OpenRails/tsre jo att det fungerar helt enkelt, inget strul med OR, ingen strul med TSRE, ingen väntan, och det är gratis. Vi gör vad vi vill när vi vill.

Till er som sitter hemma och hemligt önskar ni kunde göra det som vi kan; Det är möjligt. Dock kräver det att man vill lära och hålla standarden. Samt att man vill lägga den tiden det tar

Så det är fritt fram att fråga om ni vill bli en del av Stockholmsrutten Scandinavia så kanske det kan bli så.

För att summera:

Vart jobbar vi just nu i rutten? Från söder till Norr

Trelleborg - Peberholm - Malmö

Malmö - Helsingborg -> Riktning Göteborg

Herrljunga - Skövde

Överum - Linköping(Tannefors)

Borlänge - Falun

Falun - Gävle

Bollnäs -> Norrut

Malmbanan

Boden - Happaranda - Tornio Östra

Vi kan även passa på att meddela att vi har beslutat inte att bygga inlandsbanan, med den motivationen att det är för omständigt för oss att ta fram det materialet vi behöver.

Vi hoppas vi har besvarat dom flesta av era frågor och funderingar

Med detta önskar vi er en fantastisk helg!

Team Stockholmsrutten Scandinavia
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av mikban den 2019-10-19 klockan 20:55.
mikban besöker inte forumet just nu   Svara med citat