Visa ett inlägg
Gammal 2020-03-03, 21:03   #3
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej Jocke, kul att se att flera använder tavelpaketet!

Placeringen av samtliga tavlor i paketet är gjorda enligt föreskrifterna. Tavlor i kontaktledningsbrygga ska placeras med centrum 6,5 meter från räls överkant (RöK). Tilläggstavlor placeras under tavlan tills fria rummet är överskridet, sedan justeras tavlorna uppåt.

Kan hålla med om att det ser lite lustigt ut, med det gäller alla tavlor och span i närområdet (dock inte på U-tavlor) gav rätt till föreskrifterna. Jag vet att U-tavlorna placeras till synes lite hur som helst, är inte riktigt så, men använder ibland lite okonventionella placeringsställen t.ex. grindar.
Jag vet också att det finns U-tavlor som placeras i kontaktledningsbrygga på lägre höjd, men då är den utanför det fria rummet. Problemet med att tillåta sådana avvikelser är att det kan så lätt missbrukas och då blir det sällan snyggt eller verklighetstroget!

I ditt fall, kan du inte placera tavlan på plattformen på rörstolpe, på höger eller vänster sida? Då kan du placera den upp till 3,5 meter och den justeras automatiskt i sidled, se upp så du inte kommer för nära det andra spåret (väldigt smal plattform). Du kan också använda alternativet "På Annan Rörstolpe" för att placera tavlan mot en grind, vägg eller liknande.

Finns inga omedelbara planer på att förändra friheten hos U-tavlan (eller liknande tavlor), mest beroende på missbruksrisken, dock inte speciellt svårt att göra!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2020-03-03 klockan 21:05.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat