Visa ett inlägg
Gammal 2017-10-03, 19:09   #11
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Dags igen för lite bygginformation!
Egentligen håller jag på och slutför tavelsystemet men fick lite bygglust och pillade på några av de objekt som jag hade börjat på innan .FBX kom.

På tal om .FBX så var jag i kontakt med N3V angående lite buggar och det visade sig att de fel som har visat sig när jag har importerade in filer i T:ANE i början uppstod när jag exporterade via .3ds från TurboCAD och in i Blender. Tydligen blev det något knas med materialen (vilket jag redan misstänkte), konstigt dock att det följde med exporten när jag skapade nya material och texturer i Blender.
Samma fel kan uppstå i Blender utan att jag har importerat något objekt!

Efter att ha testat och begrundat korvtigers inlägg så beslutade jag mig för att exportera i .obj formatet, vilket hittills har fungerat ypperligt, dels får jag med namnen på objekten och kan välja fler parametrar och dessutom så slipper jag sw ovan nämnda problemen, vilket jag inte upptäckte förrän jag had variot i kontakt med N3V! Dock så händer fortfarande att jag måste "submitta" två gånger för att filen ska hittas, lite irriterande!

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Detta löses enkelt genom, som jag sade, att gå in i edit mode, markera allt trycka mellanslag och skriva in "Tris to Quads", så borde meshen trollas tillbaka till som den var i TurboCAD, eller åtminstone liknande.
Detta gjorde mappnings förfarandet betydligt enklare, mycket tack!
Dessutom har jag lärt mig lite hur jag ska arbeta med mappningarna. Mycket handlar om att tänka på rätt vis, tyvärr är ju inte Blender det lättaste programmet att arbeta med, men det går sakta framåt!!

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Ja! Blender har ett rätt avancerat datablock-system. Har inte så bra koll på det själv tyvärr och använder aldrig de finesser med det som finnes.
Men i princip allting i Blender är ett datablock; objekt, material, texturer m.m.
Allt detta kan du kopiera eller länka in till från en annan .blend-fil.
Under File-menyn så har du två val, Link och Append. Me dem kan du leta reda på .blendfilen du vill hämta något datablock ifrån och sedan kan du browsa datablocken i blend-filen och markera det du vill ha.
Append kan du använda för att göra en kopia av ett datablock, användbart för att plocka in ett eller flera objekt från en annan .blend-fil till exempel. (i princip det enda jag använder detta till) Texturer, mappningar, material och andra datablock som objektet är beroende av verkar bli kopierade de också.
Link är lite intressant. Har aldrig laborerat med det själv, men om jag förstår det rätt så kan du plocka in datablock från andra .blend-filer, precis som med Append, men du får ingen kopia utan refererar(länkar) fortfarande till originalet i den andra filen. Så om du sparar din fil och öppnar den andra filen och editerar det datablocket du länkat (meshen, materialet eller vad det nu var) så kommer det att påverkas i din andra fil också. Frågan är om du editerar ett datablock du länkat in, kommer det att ändras i originalfilen? Antagligen. Så det gäller att passa sig för om man använder Link, annars är det nog lätt att sabotera för sig själv!
Jag har testat detta och läst i manualen, tyvärr så fick jag inte in några objekt även fast jag tycker att jag gjorde som Blender-manualen beskrev. Däremot så har jag lyckats att få in material ifrån andra Blender-filer, och det kanske är det viktigaste.
En sak som är väldigt irriterande med Blender är att det bara går att ha ett projekt uppe i taget, I TurboCAD kan jag ha ett teoretiskt oändligt antal uppe samtidigt, minne sätter givetvis stopp till slut...

Nu till lite bilder, huvudfokuset ligger på objekt som är kopplade till mitt signalsystem, även fast det finns många saker runt om som jag vill göra också.
Idag så tänkte jag visa dessa objekt:
Balis preview 1.jpg
Balis preview 2.jpg
Dessa bilder är från preview funktionen och visar en styrbar Y-balis.

Baliser i spår HB.jpg
Så här ser baliserna (F-balis och Markör) ut i Suveyor, med balisernas inbördes position redovisad.

Baliser i spår.jpg
Och så här i Driver! (Två st styrbara YZ-baliser)
Som synes så är balisernas avstånd inte anpassade efter sliparna, detta beror på att slipers-avståndet är felaktigt, detta är dock Trainz inbyggda, men samma gäller för de övriga jag har kollat. Eventuellt så kommer detta att kunna snyggas till i spelet sedan.

Baliserna är färdiga, ska till lite hjälpmedel och ska scriptas färdigt och testas!

Denna signal saknas i STL:s system:
Repsi.jpg
Det ska till lite fler detaljer och fästen.

Funktionerna för baliserna och det övriga ATC-systemet kommer snart att redovisas i Signaltråden, även Repetersignalen kommer att få sig en omgång!

Ska fortsätta att göra lite små projekt innan de större byggprojekten i signalsystemet tar överhanden, är skönt att bocka av saker från "att göra listan"...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat