Visa ett inlägg
Gammal 2016-08-04, 20:55   #13
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Även om jag har noll intresse av modern signalteknik så måste jag lämna några kommentarer.

Det ser ut att börja arta sig, bra jobbat! Jag tycker hela konceptet med att hålla saker enkla utan att begränsa är mycket god. Att sakerna i systemet hjälper byggaren är nog en väldigt smart idé också. Även om man skickar med en tjock manual så är det inte alltid folk har ork att plöja igenom den, särskilt när det gäller signalteknik som kan bli rätt tungt om man även ska förstå och lära sig det man läser. Levande exempel som mina exempelbanor till det äldre signalsystemet eller delar som talar om vad som är fel och vad som behöver åtgärdas är smidiga sätt att förenkla för byggarna i dessa fall. Det gäller ju bara att man tänker på alla specialfall så att man inte begränsar något i sin iver att göra det enkelt för användaren.

Överlag känns det som att ditt angreppssätt till det hela passar sig mycket bättre för modern signalering än vad Svenolovs system gör. Hans system byggdes nog ursprungligen med modern signaleringsprincip i åtanke, men också för att vara väldigt flexibelt. Det har istället blivit mycket smidigare att använda för den äldre signaleringsprincipen än för den moderna vad det verkar. I det moderna systemet är det nog lättare att göra som du gör, att signalerna får ta över största delen av logiken själva, så att användaren slipper ställa in massor med inställningar som egentligen är givna av signalens placering eller typ.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat