Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-13, 21:42   #6
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av railfanatic Visa inlägg
Jag har inte fått förklarat, varför man skall skrota en bantyp som kan utvecklas åt oändligt många håll med t.ex. betydligt snabbare tåg. Med spårväg kommer utvecklingen till ett stopp. I långa loppet kan aldrig spårväg som bantyp vara bättre än järnväg. Och dessutom, hur ofta kommer A32 upp i 80 km/h? Uppenbarligen väldigt sällan då jag har åkt Saltsjöbanan och den har kört snabbare än A32 på både Tvär,- och Nockebybanan.
Jag satt just och pratade med en f.d. spårvagnsförare, man kommer upp i 80 på flera platser längs Tvärbanan, bland annat mellan Valla torg och Linde. Det beror helt och hållet på banan, inte på fordonen. Med tanke på hur kurvig stora delar av Saltsjöbanan är så kommer några högre hastigheter än just 70 eller 80 knappast att vara aktuella. Då är det bättre att köra spårvagn eftersom de accelererar snabbare än ett tåg.

Och egentligen, vad blir det för vits med en isolerad järnväg som är lika lång som Tvärbanan? Det vore mer praktiskt att köra spårvagn så att man kan använda samma fordonstyp på tre sammankopplade banor.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat