Visa ett inlägg
Gammal 2021-05-09, 15:44   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Jag har en teori om vad som kan orsaka vobblet som du upplever i animationen inne i Trainz, men som ser rätt ut i Blender.

Jag har ju suttit och animerat spakar och grejer inne i hytten den senaste tiden men har haft lite trassel med smådetaljer på två olika ställen. Det handlar om de små rörelserna som öppnar ventilen till ångvisslan respektive kronans snabbavstängning. För ångvisslan har de minsta detaljerna rört sig "märkligt" inne i spelet men ser helt korrekta ut i Blender och för snabbavstängningen så ville de mesherna som öppnar själva ventilen inte röra på sig alls inne i spelet. Jag satt länge och försökte hitta felet. Började kolla på meshen med det inbyggda "3D-visningsprogram" som numera följer med i Windows 10 och även där är animationen felaktig. Trodde att det var för att animationen består av emptys som får sin rörelse via copy locaion/rotation constraints med en armature som target (Jag exporterar aldrig armaturerna, jag kör bara med emptys med constraints) där armaturen använder sig av stretch och IK-lock. Men när jag bakade animationen och exporterade så fungerade inte det heller, mesherna var fortfarande statiska! Efter en del funderande kom jag till sist fram till att det beror på att jag i FBX-exporten från Blender kör "Simplify" satt till 1.0, vilket tar och förenklar små rörelser för att minimera antalet keyade frames i animationen för att förminska filstorleken. Om jag drar ned den till 0.0 så fungerade plötsligt båda animationerna och ser ut exakt som inne i Blender!

Jag tänkte att det kan vara värt att prova! Använd "3D-vinsingsprogram":et och se om animationen ser rätt ut där, om inte så vet du att felet antagligen ligger i exporteringen i alla fall.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat