Visa ett inlägg
Gammal 2021-03-07, 17:05   #1
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 155
Standard Walschaerts funderingar

Har äntligen efter många sorger och ännu fler bedrövelser lyckats exportera BLJ 6's bogey med korvtigers rigging av slidstyrningen, till Trainz. Själva riggningen av vänstra sidan gick som en dans men speglingen till högra sidan var en helt annan femma. Provade först att göra som jag gjort med den gamla varianten av riggning, att rotera vänstra sidan 90 grader, kopiera de animerade mesherna, spegla kopian till högra sidan och "unparent and keep transform" rotera tillbaka till frame 1 och animera högra sidan på samma sätt som den vänstra. Det funkade inte, försprångsstången och länken försköts uppåt nån centimeter och naturligtvis också tärningsstången när jag lade en IK på slidens target och även med en IK på lyftlänken. Tog jag bort IK-constrainterna var mesherna i linje med armaturen igen. Provade sedan att duplicera vänstra sidans armaturer och "unparent" dessa och kopiera över till högra sidan (naturligtvis roterat hela animationen 90 grader). Tja, det gick så där, la till nya empties och kopierade transformationenrna från respektive "bone" och parenterade mesherna till dessa. Det var lite kaotiskt, mesherna blev spegelvända. Insåg att armaturerna fick fel orientering vid spegligen, testade med "recalculate bone roll", då såg animationen OK ut i Blender, men när jag la till smörjpumpens animation som tar sin rotation från kulissen så bröt kaoset ut igen och armaturerna fick ett eget liv och flyttade på sig. Till slut testade jag med att i edit mode sätta ut referens-empties på alla kritiska positioner i armaturerna, raderade armaturerna och skapade nya med hjälp av mina referenspunkter, animerade de nya armaturerna som vänstra sidan och plötsligt fungerade allt som det skulle. Ett litet problem är att vid exporten till Trainz, så kan man om man zoomar in ganska mycket se att lyftlänkarna vobblar en aning vid lagren till lyftarmarna. Problemet har jag inte funnit en lösning på, då allt ju ser korrekt ut i Blender. Det här blev ju en väldigt tekninsk beskrivning och förmodar att den i första hand riktar sig till Korvtiger.
tanigardi besöker inte forumet just nu  
Svara med citat