Ämne: HB problem
Visa ett inlägg
Gammal 2020-03-10, 17:48   #8
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Nu har även jag, sedan några dagar tillbaka, uppgraderat till T:ANE Sp4 (build 105765).
Mina misstankar bekräftades därmed, att N3V har lagt in kontroller/krav på att vissa funktioner måste anropa Inherited() någonstans inom funktionen. Utan att gå in på för mycket detaljer så kan man säga att en vits med så kallad objekt orienterad programmering är att man kan återanvända kod istället för att skriva nytt för varje typ av objekt som ska programmeras. Det innebär att senare konstruerade objekt kan använda sig av (ärva, eng inherit) tidigare objekts kod (funktioner, variabler mm). För att säkerställa det så tycker N3V att man måste anropa Inherited(), därför de nya kraven.

Detta är nu åtgärdat, och jag upptäckte också att jag hade gjort samma sak på flera ställen i vägskyddssystemet.

När jag testade fick jag exakt samma felmeddelande, men några orangea kuber fick jag inte utan objekten saknades bara.

Ett litet exempel för de som är intresserade:
Vi ska skapa lite kod för några fordon, så vi skapar en basklass (i Trainz class Fordon) där vi definierar variabler som innehåller information om t.ex:
  • Antalet hjul
  • Färg
  • Ägare
  • Märke
  • Osv
Sedan skapar vi funktioner för att kunna manipulera och hämta informationen vi är intresserade av.
Men nu är det ju så att en bil inte är samma som en cykel eller buss.

Då skapar vi så kallade "child classes" eller barnklasser om man så vill, de kan kallas lite olika beroende på vilket programmeringsspråk man använder, men principen är den samma.

Så vi skapar en klass för Bilar:
  • Typ av växellåda
  • 4WD
  • Dragkrok
  • Regnummer
  • Osv

Och en för Cyklar:
  • Antalet växlar
  • Cykeltyp
  • Pakethållare
  • Typ av styre
  • Osv

Både Bilar och Cyklar kan man då få att ärva samtliga variabler och funktioner från tidigare klasser, det görs i Trainz genom att skriva class Bilar (eller Cyklar) isclass Fordon.
Sedan kan man hålla på att bygga ut det här i oändlighet, man kan också ärva från flera klasser, i Trainz finns det vissa restriktioner hur man kan ärva mellan klasserna.
Sedan finns det en del andra finesser en del beroende på programmeringsspråk.

Hoppas hgkn ursäktar den lilla utflykten från ämnet!

Nu åter till verkligheten!
När jag kollade lite efter Sp4 uppgraderingen upptäckte jag även ett annat fel, detta rör dubbelriktade länkade Hastighetstavlor, där den dubbelriktade pilen saknas och B-balisens information saknas när propertyrutan åter öppnades. Detta innebär att man inte kan förändra den länkade hastighetstavlan på annat vis än att ta bort den, men felet kommer att återuppstå vid nya försök.
Ett följdfel är att länkade Orienteringstavlor mot dubbelriktade Hastighetstavlor inte visar några baliser, en omlänkning verkar inte hjälpa!
Om båda dessa fel beror på förändringen i databasen som jag behövde göra i.o.m. uppdateringen till Sp4 eller om det var så tidigare, vet jag ej. Jag har tyvärr ingen möjlighet att testa under Sp3 beroende på platsbrist.
Om det är någon som använder mitt tavelpaket under T:ANE Sp3 och vill testa så går det att skicka PM!

Samtliga hittade fel är åtgärdade.
Om man har Sp3 och använder mitt system avvakta att uppgradera till Sp4, för er som redan har uppgraderat och inte vill radera utplacerade objekt är det bara att vänta!

Jag har tagit en paus med vägskyddet och koncentrerar mig på att göra iordning Balisgruppen (som ju är vägskyddsrelaterat) eftersom den också innehåller förändringar i samma bibliotek som felen. Jag tror inte att det ska behöva ta mer en någon vecka att fixa, skulle jag se att det drar ut på tiden så kommer jag att släppa en uppdatering tidigare för bara felen!
Började med Balisgruppen igår och hittills går det bra...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat