Visa ett inlägg
Gammal 2011-12-14, 20:02   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av stickanw Visa inlägg
Pierre! Så där stora scalarer tillsammans med små neoner är nog ingen bra kombination då scalarcikliden är en utpräglad rovfisk och kan svälja ganska stora byten typ neontetra och faktiskt ofta äter upp sin egen avkomma om akvariet är för trångt. Du kan skydda neonerna mer genom att skaffa ännu fler tätväxande växter som skydd under natten. Och skaffa absolut inga tigerbarber eller liknande då de ofta är fenätare på andra fiskar typ scalare och kampfisk. Din tank är bra mycket snyggare än min just nu då min drabbades av en trådalg som håll på att kväva alla mina växter men den håller på att hämta sig nu.

Stickanw
Jo, jag har hört att skalarer kan mumsa neoner. Men det finns också dom som det fungerat bra för. En har försvunnit hittills för mig...på en och en halv månad. Och ang. fenbitare, så blir det absolut inga sånna.

Det kommer bli en liten remake, då jag hört att javaormbunke och anubias bör knytas fast på rot eller sten. Provade på roten, men tyckte dom kom för högt upp, så har köpt några stenar istället.

Malen kommer få flytta till 54l akvariet, för den driver mig till vanvett. Gnager snart sönder roten och gräver i sanden så det blir stora hål överallt och en del växter hittar man flytandes var och varannan dag. Inget skoj alls och som kronan på verket, så skiter han fullständigt i att äta alger.

En till otocinlus har trillat av pinn, så nu finns bara 3 kvar. Några mer fiskar blir det inte nu, känns som jag har tillräckligt för detta kar. Skulle egentligen hellre velat ha mosaikguramis istället för skalarparet, men vill inte göra mig av med dom heller. Lämnar man dom till en djuraffär kanske dom särar på dom!????

Tänker som sagt flytta malen, göra om lite och sen vänta och se om fiskar och växter trivs...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat