Visa ett inlägg
Gammal 2023-01-29, 20:50   #29
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hade en rejäl akvariedag igår. Algerna jag fick var antagligen tofsalger och mina algätare (Otocinlus) ville inte ha dom. Läste på nätet att det är bland dom värsta alger man kan få och det är bara Siamesiska algätare som äter dom. Men dom ska man ha minst 5 av och dom blir rätt stora, 15-16 cm.

Så jag köpte en 3 cm frigolitskiva (om jag vill ha sten i karet senare), lite nya växter, 25 kg blästersand (pansarmalarna föredrar sand över grus) och en 45 liters plastbalja med lock.

Flytta firrarna till plastbaljan. Tömde karet på växter, rötterna, vatten och grus. Skrubba karet ordentligt (fasen vad dom algerna satt!). I med frigoliten, blästersanden, nytt vatten, rötterna och dom nya växterna + dom gamla som kunde räddas. Hade också i vattenberedning och filterbakterier.

I morse fick fiskarna flytta tillbaka och jag testa vattnet, vilket hade fina värden. Nu ser karet bra ut igen och hoppas att det fortsätter vara det. Båda gånger jag fått alger, så har jag antagligen överdoserat växtnäringen, så nu kommer jag vara väldigt försiktig med den.
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2023-01-29 klockan 20:55.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat