Visa ett inlägg
Gammal 2021-05-12, 01:22   #1191
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Aha, jag förstår... Finns nog många sätt hur "vi" gör det på, men för egen del jobbar jag såhär:

- En grundprincip för alla byggnader... Kosta på dom polygoner, det är i alla fall lite polygoner i förhållande till vad vagnar och lok har idag utan problem.
- Med det kommer naturligtvis att bygga med synbarhetsgränsen i åtanke... en trappa eller stuprör ska försvinna efter 100m eller vad det kan bli. På det sättet kan du bygga fett mycke detaljer utan att objektet blir jobbigt att hantera.

Med det sagt, så texturerar jag uteslutande från material. Dvs, inga detaljer textureras. Det förenklar textureringsarbetet väsentligt och du har en väldig skaparfrihet. Så för en byggnad, väljer jag en egen textur för byggnadens fasader. Då kan jag enkelt skapa nya fasadfärger eller utförande. Samma sak med detaljer, en vit panelbräda t.ex. Inte mycke textur, men återanvänds mazza gånger i objektet.

Välj storlek på materialtexturen så du får tillräcklig variation och inte får störande upprepningar. Du kan ju labba lite med texturstorlek kontra antal polygoner. En fasad gör jag t.ex. aldrig med bara en polygon även om det modellmässigt skulle gå. Anledningen är att jag får et slutresultat som blir högupplöst och snyggt.

Som sagt, min strategi som jag tycker funkar för mig, men det finns garanterat andra synsätt oxå.
Stort tack för att du delar med dig om hur du går tillväga med texturer. Det du nämner om materials låter väldigt intressant och är något jag också nån gång funderat på innan. Så ska definitivt försöka ta tag i detta!

Totte: Som svar på din fråga, kan bekräfta att det är träslipers i princip hela Norra Bohusbanan. Undantaget är Strömstad-Skee (som fick en ny linjesträckning i samband med bygget av E6an 2009) samt en bit Skee-Överby. Ett tips är att kolla på flygfotot genom eniro.se, där syns det rätt tydligt.

Grymt bra jobbat!
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat