Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-19, 20:58   #18
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Vi är många som har märkt här att intresset har svalnat från toppåren början 2000 talet. Men senaste 5 åren är den klart märkbar. Vad det kan bero på är ju intressant.
Jag vet själv när MSTS kom ut 2001 var det en väldigt stor grej. Det hade ju inte funnits en riktig tågsimulator innan och när de släpptes var det så häftigt.
Den hade massor av fel men nu kunde vi äntligen köra tåg i simulatorn. Så det var ett uppdämt behov då. Man ser att forumet växte med 200 personer per år då. Nu ca 25
Nu har vi haft snart tågsimulator i 20 år. Vi har många modeller av dem. TSW, TS2020, Auran Trainz, Run8, Open Rails + några mindre simulatorer.
Varför svalnar intresset nu och det verkar inte bara vara i Sverige.
  • Nu finns många andra spel konsoler som attraherar ungdomar mer än simulatorer. Det händer nog för lite när man kör tåg i simulatorerna. Bygga rutt tar flera år etc. De vill nog ha mer action.
  • Många personer har ingen relation till tåg. I Usa flyger de flesta, I Europa mycket mera tåg. Men tågen var viktigare förut än nu generellt. Godsmarknaden så kommer det mesta via lastbil nu
  • Microsoft drog sig ur och där försvann en hel del av intresset hävdar jag. De var nära att göra MSTS2 och det lät så bra men plötsligt så la de ned allting.
  • I början var det alla som höll på med samma simulator, nu är vi uppdelade på 4-5 simulatorer och då försvinner en del av intresset på just den simulator som jag just är intresserad av. Det var 65 personer som skrev på alla simulatorer.
    Men det innebär då att det är 10-15 per simulator här på forumet. Och man märker att de flesta är väldigt uppdelade. Trainz folket skriver i Trainz och Dovetail folket i sin del i forumet. (Samma Open Rails)
  • Att vi inte har en Editor på TSW sänker intresset på den rejält. Många hade hoppas att föra över intresset från TS2020 till just TSW. Men det har inte hänt och det är bara så otroligt tyst från Dovetail om detta.
  • Att det skrivs mindre och mindre på forumen blir ju ett nedåtgående spiral. som är lite svårt att komma ur. För får man inga kommentarer etc så varför ska man skriva.
  • Att det försvunnit många människor som skrev mycket förut varför det. Ja de har bildat familj kanske hittat nya intressen. Men kanske tappat intresset helt. Eller blivit gamla....

Jag tror inte det är kört för denna hobby. Men det krävs nu något speciellt för att få upp intresset igen. Tror inte dagens Auran och Dovetail Open Rails fixar det.
Kanske TSW om Editorn kommer ut överhuvudtaget och är väldigt bra.
Men jag hoppas på Microsoft här. Jag hoppas verkligen de satsar på tågsimulatorn efter de har gjort flygsimulatorn.

Vad tycker ni. Har ni andra åsikter?

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-10-19 klockan 21:20.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat