Visa ett inlägg
Gammal 2022-02-20, 11:39   #42
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Ah, just det!
Ja, problemet var väl att jag gjorde fuskvarianter på LOD-mesherna till smalspårskopplet med samma texturer som Lan använt, men där jag inte lyckades matcha materialparametrarna perfekt i Blender jämfört med hur han gjort i 3DsMax. Vovven lyckades bättre med LOD-ningen av normalspårskopplet som ju verkar fungera bra även i TRS2019.

Om du skulle orka göra nya mesher med PBR och riktigt LOD-ning för delarna till smalspårskopplet, så tar jag gärna med det biblioteket i STL-koppel så att alla kan använda dem för modernare modeller, men ha kvar det gamla paketet för alla fordon som använder det.

På tal om koppel så har jag märkt att det hänt något med normalspårskopplet i senare versioner av spelet, där kopplet inte vilar i kroken, utan svävar över kroken på vagnar som går sist/först i ett tåg. Undrar om det beror på någon förändring av animeringen i Trainz, eller om det är något som härstammar från när Vovven LOD:ade mesherna. Men jag antar att han inte ändrade på Lans originalmesher.

Vad det gäller att använda Lans mesher så skulle jag tro att du är välkommen att använda dem som du vill, bra du anger honom som ursprungsskapare. Lan brukar vara väldigt öppen med att låta andra låna hans mesher och grejer, så jag tror att han bara tycker det är kul att hans alster får leva vidare och uppdateras. Om han kikar in här kan han säkert ge sitt godkännande till det.

Om du behöver hjälp med vilka frames som ska ha vilka "poses" i animationen så är det bara att hojta till så ska jag leta i script och gamla mail om hur vi satte upp det där.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat