Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-06, 19:44   #7
railfanatic
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
Uppenbarligen har du inte en aning om vad du pratar om.
Att ha gamla fordon i trafik är dyrt, då de slits ut och efter hand kräver allt mer underhåll. Precis så var fallet med X1. Reservdelarna började sina, och fordonen var utslitna. De stod mer och mer på verkstad, och alla vet att stillastående fordon kostar pengar. Detta är inget som du som resenär märker direkt, men efter ett tag syns det på biljettpriserna. Att hålla sig med en modern flotta blir i längden billigare, och det var som jag förstod det viktigt för dig.
Att behålla alla gamla Cx-vagnar trots att man har fått nya C30 levererade är inte en på något sätt realistisk tanke. Det saknas inte fordon i Stockholms tunnelbana, utan det som saknas är bankapacitet. Man måste ha någonstans att köra med de extra vagnarna, och det finns inte i dagsläget!

Ännu en aspekt är att det krävs modern materiel för att hålla kollektivtrafikens goodwill uppe. Ni som gillar att åka gammalt skrot är förhoppningsvis i en minoritet. De flesta vill ha en modern kollektivtrafik för att kunna lockas till att åka med den.

Om du på fullt allvar tror att en utbyggnad av tunnelbanan skulle komma närmre för att man har lite gamla fordon att köra på den, så vet jag inte vilken värld du lever i....

Det är kanske inte fel att bevara några enstaka gamla Cx-vagnar som museifordon, men i övrigt är det klart att de ska fasas ut så fort de nya C30-vagnarna kommer i trafik. Man kan inte lägga dyra skatte- och biljettintäkter på att tillfredsställa några stackars nostalgimuppars behov.

Så var det sagt!
Du vet, jag har allt sett vad för planer SL har på förlängning av nätet och uppdatering av flottan och hela rubbet, så jag vet vad allt innebär.

Idag kör Cx bara i rusningstrafik, och så kan man fortsätta att ha det då det är under rusningen de behövs som mest. Förlängning till Karolinska sjukhuset är det närmaste förlängningen, men man vill inte, för att "För varje tåg till Solna måste 1 till Hässelby tas bort". Varför skulle man behöva det? Man kan INTE skylla på överkapacitet, inte när tågen går var 10 minut på varje linje (inte färg) och 5 minuter under rusning. 40 minuter väntetid i Rådhuset var jag med om, aldrig mer. Varför? har man så om inte pga vagnbrist?Alldeles riktigt, för dåligt signalsystem, och den måste man skärpa.

Ja, Cx kan inte köra på grön linje, men man kan överföra C20 som släpps fria från röd linje till den nya grenen.

Men lite gamla fordon säger du?Det är bra mer mycket gamla fordon än C30 som skall upphandlas, alltså kommer man förlora antal vagnar totalt. C30 skulle räcka till att skrota många C6, men inte alla och heller inte C14. Skall man förlänga röda linjen (t.ex Fruängen-Huddinge C) kommer kapaciteten tjäna på bevarandet av de flesta C6.

Sedan bör ju C14 skrotas 15 år efter C6, eftersom de är 15 år yngre och därför håller 15 år längre. På blå linjen är frekvensen som värst och skall man köra från Kungsrädgården till Nacka Forum (vilket jag är emot, såvida man inte kör sträckan Kungsträdgården-Skeppsholmen-Henriksdal-Finnberget-Kvarnholmen-Nacka strand-Nacka Forum så kör man inte där Saltsjöbanan kör) behövs det definitivt fler vagnar OCH ett bättre signalsystem. Då tågen går vare 2 minuter under dagtid, 30 sekunder under rusning och 10 minuter natt, som hos oss, då kan man säga att man har tillräcklig kapacitet. Inte ett ögonblick tidigare. Det som är "bra" kan och bör alltid bli bättre. Det kallas att ha kakan men att även äta den.
  Svara med citat