Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-01, 21:44   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Bra Svenolov. Just därför har Benkegbg och jag dagligen under drygt ett kvarts år ägnat oss åt att ta fram en ny version av ”Realistiska landskap…”. Vi såg och ser möjligheterna att genom en s k DEM-karta bygga framtidens Trainz-banor. Bengan har visat vägen genom sin fantastiska rutt från Luleå upp i fjällvärlden.

Jag har förvisso byggt en platt bana. Den påbörjades för nästan ett och ett halvt år sedan. Då visst jag inte bättre, i dag ångrar jag mig. Nu planerar jag en DEM-bana – från 43 meters höjd upp till 200 och ner en bit. Det blir spännande.

En DEM-karta är inte fullkomlig. Det inträffar att en järnväg vid ett hög berg hamnar på samma nivå. Då är man tvungen att platta till järnvägen till förhoppningsvis rätt nivå.
En bra regel – gör först järnvägen helt färdig med rätt kurvradier, elstolpar, signaler etc. Sedan är det dags att låta naturen tala.

Pröva Stina; Småland kan bli riktigt skoj.

Det har nu gått över två månader sedan som manualen lades ut i Forum. Inte en enda kommentar – inte ens från dig, Svenolov. Men det har jag djup förståelse för.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat