Ämne: Mitt GDJ
Visa ett inlägg
Gammal 2017-10-26, 14:14   #8
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

För att få till terrängen använder jag nu ”randomise terrain tool” för att få lite mer höjder och gropar. De tiles ni ser på sidorna är bara för att hålla reda på var jag är.

Det vi nu ser är startpositionen Gävle gamla bangård 2 meter över havet. Det vi först inte ser är storleken på dessa kullar och sänkor. ”add random scenery” hjälper mig med detta och jag lägger ut en del träd. Jag använder de skogsdungar som vi har på STLs hemsida men först sparar jag även denna som en egen rutt med tilläggsnamnet _Hills. Dessa kan nu läggas ut på hemsidan så vem som helst kan ladda hem och ha en bas att jobba på. 92 tiles i öst-västlig riktning. Det är bara att börja bygga. Jag lägger även till några små gårdar.

Som ni ser så har jag gjort detta med träd och gårdar i en egen layer som jag kan stänga under arbetet om jag vill. Om man nu inte har en förebild att jobba efter så kan man med fördel använda ’add random scenery’ och lägga ut några olika sorters industrier efter banan. Sedan får man bygga spår och bangårdar för att länka ihop dessa. Bygger man då efter hur naturen ser ut, men med små justeringar, så kan man få intressanta banor. Jag har dock inte detta problem utan jag får leta i kartor, hemsidor och gamla bilder för att få ihop mitt GDJ. Berg och Vatten justerar jag nu.

Fortsättning följer....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tane 2017-10-25 08-18-51-68_small.jpg (156.5 KB, 116 visningar)
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat