Visa ett inlägg
Gammal 2017-05-25, 18:45   #26
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Tackar, tackar korvtiger och Jockes!
Alltid trevligt och uppmuntrande med positiva kommentarer, vilket gör det enklare att fortsätta med projektet. Konstruktiv kritik, frågor och önskemål är också välkommet förstås.

Stw:s tavelsystem känner jag inte till, men verkar nog som de liknar varandra.
Jag har ju några filosofier i mitt projekt, vilket säkert framgår av tidigare inlägg, men en filosofi är att ju färre objekt som användarna behöver lägga ut ju färre objekt blir det att ställa in och färre objekt för Trainz att hantera. Detta borde ge ett effektivare byggande och också kanske ett snabbare Trainz.

En annan filosofi, som korvtiger är inne på, är att hela systemet ska vara lätt att använda, det innebär inte att det inte kan vara komplicerat att skapa verklighetstrogna banor, utan att jag tillhandahåller hjälp direkt i propertyrutan på vad som kan/får göras och försöker påpeka vad som orsakar eventuella problem direkt vid byggandet, en del syns i de tidigare inläggen. I många fall är det dock upp till byggarna att bygga på ett korrekt vis eftersom det inte går (eller är väldigt svårt) att kontrollera förhållanden mellan objekten.

Grundtanken är att även med väldigt lite kunskap om järnväg eller vissa specifika tekniska detaljer så ska man kunna bygga en fungerande svensk järnväg, bara man följer de regler, föreskrifter och konventioner som kommer att redovisas i den medföljande Manualen.

Manualen är tänkt att innehålla minst tre viktiga delar (säkert fler).
  • Råd och tips om hur man använder Trainz och också hur man ersätter en bana med STL:s system mot mitt. Denna BÖR läsas...
  • En Guide-del där systemets komponenter gås igenom och där man får veta hur saker och ting kopplas ihop till en fungerande enhet. Varje del (signaler,tavlor, osv) kommer att ha en egen del. Denna SKA läsas...
  • En Referens-del som går in i detalj i många aspekter av signalsystemet. T.ex så kan det finnas listor på vilka tavelkombinationer som finns, vilka avstånd som signalerna ska stå på, hur linjeblocket fungerar osv. Denna del kommer säkert att byggas på efter hand. Denna del kommer att vara direkt kopplad till Guide-delen för enkel åtkomst.
Jag kommer antagligen också att införa information om de delar som samarbetar med mitt signalsystem utifrån. Det tydligaste exemplet är STL:s vägskydd.

Stresstestat har jag egentligen inte gjort, men jag kodar med en lite annan filosofi än svenolov. Jag skickar väldigt få meddelanden och använder mera direkta anrop mellan objekt.
Om min kod är effektiv eller om banan bara är för liten än, det är jättesvårt att veta. Dock så är jag inte så snäll mot datorn, just nu har jag 15 program inklusive Tane och det rullar på bra tycker jag, visserligen är inte Tane inställt på högsta men nästan!

Jag har dock jämfört den banan som jag skickade till dig korvtiger, när vi håll på med "message buggen" mot demobanan.
Originalbanan har: signaler 447st och växlar 141
Demobanan har: signaler 245st och växlar 70

Jag är ju inte riktigt där än, men kommer komma dit med lätthet och ska bli väldigt intressant om det blir några problem då!!

Arbetet fortsätter...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat