Visa ett inlägg
Gammal 2022-01-20, 22:39   #32
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Tack RobertE och Jockes!

Citat:
Ursprungligen postat av RobertE Visa inlägg
Fantastiskt arbete!

Jag har en idé angångne växelomläggarna.
Det som jag saknar i Trainz är att kunna koppla fler än två växlar med varandra. Så när en växel läggs om lägg den anda om också.
Det jag vet för närvarande kan man bara koppla två växlar: A och B.
I Trainz måste man kunna koppla tre växlar i den här situationen. (se bild)
Eller fyra om det var två korsningsväxlar som korsade dom två spåren.

I den nuvarande versionen an HB Signalsystem så finns redan bägge dessa funktioner inlagda, dock inte exakt som du föreslår, ska strax förklara varför. I mitt föregående inlägg så står det lite kort beskrivet hur det är tänkt att fungera med korsningsväxlarna, men kanske inte var tillräckligt tydligt så här kommer det en liten(!) ytterligare förklaring...

Jag gav mig på att skissa på en liten bild, om den hjälper eller stjälper får väl ni bestämma...

Namngivningen av kopplade växlar och dess funktion med att lägga om två växlar vid ett kommando är ett signal- och ställverkstekniskt beteende. I HB Signalsystem så kommer det att fungera om respektive objekt som ska kopplas är av giltiga typer, t.ex. så kan man inte koppla två stycken klot-växlar så att de läggs om samtidigt! Funktionen är till för att fungera som i verkligheten inte att göra det bekvämt för användaren att lägga om växlar

Korsningsväxeln är tyvärr ett sorgebarn i Trainz, och finns egentligen inte som ett eget objekt(funktion). Nu är det ju så att korsningsväxeln består av två individuella växlar utan koppling sinsemellan (jag har sett i någon simulator att man har använt ett växeldriv till hela korsningsväxeln, jag får ont i magen). I Trainz är det löst så att man i praktiken använder fyra stycken enkelväxlar, utformade på lite olika sätt beroende på vem som har byggt växeln. Det innebär att varje ände i växeln har två "ben" där varje "ben" är utrustat med sin egen växelomläggare, detta blir också fel och inte verklighetstroget.
För att försöka efterlikna verkligheten så kommer HB Signalsystem att använda sig av en synlig växelomläggare och en osynlig växelomläggare för respektive ände av korsningsväxeln, bägge måste vara av sinsemellan korrekt typ. Den synliga och den osynliga växelomläggaren länkas både via objektstyp och namngivningen, i dagens system används parenteser runt hela namnet hos den osynliga växelomläggaren, om det blir så även när den släpps får framtiden utvisa.

Den synliga och den osynliga växelomläggaren kan placeras på vilket "ben" som helst men det måste vara en av varje för att funktionen ska bli korrekt.

Funktion
När användaren trycker på någon av växelomläggarna så läggs både den synliga och den osynliga om, skulle växeln även vara kopplad mot en annan växel så läggs även den om.
Varje kopplad eller länkad växel kommer alltid att ha ett inbördes korrekt läge.

Tanken är att införa kontroller, ifall det är möjligt, så att den osynliga växelomläggaren inte går att okynnes använda!

Varför inte a och b och c osv?
Problemet med att använda sig av ovanstående namngivning är att a och b är ett ställverksspecifikt beteende medan korsningsväxeln är dels ett problem i Trainz som måste lösas och dessutom är den två individuella växlar och då är a och b varianten ingen bra lösning, kan lätt bli missförstånd vad det betyder.

Tanken är att funktionerna/kraven även ska finnas i den fristående varianten av växelomläggarna.

Lite bygg också...
Eftersom detta är en byggtråd så kan jag väl lägga till lite mera information angående växelomläggarna och dess utformning.
Korsningsväxeln har ju en liten annorlunda utformning än enkelväxlarna har, de är bredare och har fyra räler och fyra tungor som passerar genom växeln, vilket innebär att det antingen blir en specialvariant som ett eget objekt eller ett val som finns i att göra propertyrutan, vad som är bäst är inte bestämt än.

Samtliga växelomläggare och dess utseende kommer att vara anpassade efter hur verklighetens växlar byggs enligt trafikverkets dokumentation, dock kommer det att finnas möjligheter att ta bort vissa objekt och att justera för att det ska se bättre ut.

Planen är också att utforma mallar för växelplacering baserat på de vanligaste varianterna och spåravstånd också det baserat på Trafikverkets dokumentation, och då kanske mallen för korsningsväxeln och hur den byggs kan komma till hjälp.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat