Visa ett inlägg
Gammal 2021-01-28, 18:34   #84
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Kul att det är av intresse! Det är bara att fråga på om något är oklart!
Om du inte lyckas dissekera mina filer själv så skulle jag kunna bidra med någon steg-för-steg-instruktion med bilder på hur man gör, men sådant tar ju lite tid att göra.

Det finns nog bättre sätt att rigga kolvrörelsen utan att använda en ghost, jag bara tog den första som jag lyckades få att fungera i mitt exempel.
När jag skapar ghosten brukar jag göra såhär:
Jag markerar mittpunkten på armaturen (alltså kopplingen mellan kolvstången och vevstaken, den punkt som ska vara mitt mellan vevstakslagret och ghosten), flyttar dit 3D-cursorn med Shift-S>Cursor to Selected.
Därefter väljer jag 3D-cursorn som Transform Pivot Point (https://docs.blender.org/manual/en/2...int/index.html) så att man roterar saker med 3D-cursorn som pivot istället för mitten på objekten eller vad man nu har inställt.
Därefter kopierar jag (eller skapar och placerar) Emptyn som markerar vevstakslagret i hjulet för att skapa ghosten och roterar det 180-grader runt X-axeln (runt 3D-cursorn). Och vips så hamnar den på rätt plats!
Sedan måste man ju strula lite med constrainten, eftersom ghosten flyger iväg så fort man lägger på Copy Location constrinaten. Jag brukar bara markera ghosten, flytta dit 3D-cursorn med Shift-S som ovan, lägga på constrainten och sedan flytta tillbaka ghosten till 3D-cursorn med Shift-S>Selection to Cursor.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat