Ämne: Timesaver
Visa ett inlägg
Gammal 2019-12-18, 20:17   #11
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Den gamla ja... den kan bli lite krånglig att få att fungera med modern digital teknik. Du måste koppla in den till en separat trafo och ställpult eftersom den är analog. Sen går det ju säkert att bygga om till MFX men då ska man ju kunna löda, koda osv...

Hittar tyvärr ingen under 3k...

EDIT: Jag tänkte på... har du byggt ihop din kranbyggsats? Om det är vad jag tror* så skulle det kunna gå att motorisera den. Allt du behöver är ett par enkla elmotorer, knappar, sladdar och en lödkolv. Jag skulle kunna göra en sån byggnation om du fortfarande har byggsatsen i omonterat skick, då jag även kan bygga ihop och vädra den. Kostar betydligt mindre än att köpa en ny kran.

Med tanke på kranens begränsade rörelse (ungf. 90 grader) så behöver man inte ens en släpring. Jag har ju lite burkar med kuggar, gamla LEGO-motorer kablar o.dyl som man kan använda. Kontrollerna är ett par vridpotentiometrar likt på en trafo som kan monteras vid lämpligt ställe och det behövs ju bara funktioner för att höja/sänka kroken och att rotera kranhuset, sen kopplar man det hela till ett 9v-batteri så är det klart.

*Faller portalkran 120162
Bifogade bilder
Filtyp: jpg kran.jpg (23.1 KB, 44 visningar)
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2019-12-18 klockan 22:09.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat