Visa ett inlägg
Gammal 2015-04-08, 23:41   #78
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Och nu kommer den tredje vagnen i denna tredje etapp. Vagnens littera? C3 såklart! Denna gången med underlittera a.


C3 1316

Både C3a och C3b hette fram till 1907 båda bara C3 och först då lade man till underlitterat för att kunna skilja dem åt. C3a vagnarna levererades åren 1901 och 1903 i 40 exemplar och verkar har varit den första nya tvåaxliga rena tredjeklassvagnstypen som levererats till SJ på nästan 20 år.
Vagnarna hade tre mindre salonger och i ena änden en minimal kupé för konduktören, men ingen toalett. Dock så hade de vanliga gardiner till skillnad från C3b. Vagnarna var smalare och lägre än de senare C3: orna och boggievagnarna vilket var spår från de äldre 1800-talsvagnarna. I 1907 års vagnsritningssamling så har vagnarna 54 sittplatser, men i särtryck 263 från 1930 så har antalet säten sjunkit till 42. Man hade tidigare trängt ihop passagerare på bredden 3+2 men bytte någon gång till 2+2. Dock så gjordes inga förändringar i vagnarnas utseende eller inredning. På 40-talet så byggdes åtminstone 22 av vagnarna om till CF4, genom att en av salongerna byggdes om till resgodsutrymme och försågs med resgodsdörrar. Resterande vagnar verkar ha fått fortsätta som C3a tills de skrotades.

Har dessutom löst (tror jag) mysteriet med C3b/C3c från förra posten. Har lusläst str77 och hittat att vagnarna levererade 1911 mycket riktigt hade litterat C3c, precis som på den leveransbild jag hittat. I Str263 står att vagnarna levererade 1911 är omlitterade från C3b, vilket alltså är ett feltryck, det skall vara helt tvärt om. I senare ändringstryck så har man rättat till det och säger att alla C3b-vagnar (alltså de tillverkade före 1911) ändrades om till C3c mellan 1929-1935, vilket innebär att de flesta vagnar i str263 fortfarande borde vara C3b, även om alla är införda som C3c. Antagligen hade man redan beslutat att alla vagnar skulle ändras om inom de kommande åren, så de infördes som C3c för att slippa göra ett ändringstryck bara några år senare. De C3c som jag hittade som fick tryckluftsbroms monterad 1924 var dessutom samtliga levererade 1911, så mysteriet löst.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat