Visa ett inlägg
Gammal 2015-03-31, 23:46   #76
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tackar för glada tillrop!

Spyfrog: det är bara att bita ihop, inlärningsperioden är alltid jobbigast. Men eftersom du kommer ifrån ett annat 3D-program så slipper du i alla fall att lära dig modellering från grunden, så det är bara att lära sig var alla knappar sitter i Blender! Kan också tipsa om att köra en nyare version av Blender och inte gamla 2.49b som jag använde på den tiden jag skrev Blenderguiderna för Trainz om du inte gör det redan. Det har hänt så mycket bra grejer i Blender sedan dess, ångrar lite att jag aldrig bytte upp mig från 2.49b förrän jag började med plåtvagnarna för ett halvår sedan och gick upp till 2.71. (Fast jag har vid sidan av kört ett 10-tal versioner av 2.5, 2.6 och 2.7, när jag gjort annat än modellerat till Trainz)

Nu när etapp II är klar så kan vi väl lika gärna fortsätta med etapp III, plåtklädda tvåaxliga vagnar. Först ut är C3d, ett littera som nog klingar bekant:


C3d 2046

Vagnstypen har jag nämligen redan byggt i mitt teakvagnsprojekt. För C3d var en vagnstyp som tillverkades mitt i skarven mellan de plåtklädda boggievagn modell-1891 och de teakklädda vagnarna utan lanternin som kom på 1910-talet. De första C3d som tillverkades 1911 var därför klädda med plåt som tidigare vagnar var, men saknade lanternin och hade en korg- och takutformning som mer påminde om teakvagnarnas. Det tillverkades 75 vagnar med plåtklädsel under de första 3 åren, därefter fram till 1915 så tillverkades det inte mindre än 200 C3d med teakklädsel, i det utförandet som vi såg i teakvagnsprojektet. Därtill tillverkades ju sedan C3e och C3g i respektive ett 70-tal vagnar (dock var alla dessa teakklädda), så man kan verkligen säga att C3d/e/g var en vanlig vagnstyp.
I början gick vagnarna i all slags trafik, även på stambanorna men mot 20-30-talet hamnade de mest i vanliga persontåg och framförallt i lokaltåg/pendeltåg. Till exempel så bestod Pt 297 mellan Stockholm och Huddinge(?) den 9 december 1929 av 9 stycken C3d/e vagnar (varav 2 plåtklädda C3d), en Co5 och tre äldre C3a/b vagnar:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=37772
Det var annat än pendeltågen som de kör med idag!

Vagnen på bilden, C3d nummer 2046 tillverkades på Södertälje verkstäder 1912 och bilden visar hur vagnen lär ha sett ut vid leverans. Den skrotades 1966.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat