Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-29, 16:05   #6
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Jag har väl gjort stationsskyltar till Totte om jag inte minns fel?
Jo jag gjorde en sökning och hittade en gammal tråd. Dock var det skyltar med svart text på vit botten.

Här står det om hur dagens Trv-skyltar är utformade: https://trafikverket.ineko.se/Files/..._stationer.pdf

Önskelista stationsskyltar enligt Trafikverkets utförande:

Falköping C*
Jönköping C
Nässjö C*
Stockholm C
Stockholms södra

Skyltar typ "Utgång", "Spår x", "Spår xa/b/c" osv skulle också sitta fint förstås!

Längs med Jönköpingsbanan har tyvärr de mindre stationerna egen skyltning, som här i Huskvarna. Den skyltningen finns (eller bör finnas) på dessa stationer:

Sandhem
Mullsjö
Habo
Bankeryd
Huskvarna
Tenhult
Forserum
Äng
Rocksjön
Hovslätt*
Norrahammar*
Taberg*
Månsarp*
Ekeryd*
Bratteborg*
Byarum*
Vaggeryd*

Sedan finns det ju annorlunda skyltning på pendeltågsstationerna runt Stockholm men man kanske ska nöja sig med att ta en sak i taget.

När det gäller märktavlor för signaler så är det följande driftplatsnamn som behövs i dagsläget:

Cst
Sst
Ke
Nbt
Tm
So*
Hgl*
F*
Vf*
Sm*
Mu*
Ho
Bry

Jöbg
Rkö
Hka
Th
Fm
Kröb
Äng*
N*

Det är ju väldigt synd att man själv inte kan skriva ut bokstäver på skyltar utan bara siffor... De varianter som behövs av märktavlorna är

Abc (sitter på bl.a. försignaler)
Abc xxxx (fyrkantig, sitter på bl.a. infartssignaler och mellansignaler)
Abc round L xxxx (rund tavla för blocksignal, de flesta på enkelspår har numrering L följt av en siffra)
Abc round N xxxx (för dubbelspår där numreringen är Nx för nedspåret)
Abc round U xxxx (för dubbelspår där numreringen är Ux för uppspåret)

*Dessa sträckor är ej byggda än men vem vet vad som händer i framtiden.

Jag insåg att det blev en längre lista än jag hade tänkt! Vill du att jag ska korta ner den så kan jag försöka prioritera vilka skyltar som känns mest angelägna.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat