Visa ett inlägg
Gammal 2020-11-30, 16:27   #55
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Ja jäklar, där vare inge privatliv inte...

Jag ser gärna bilder från själva byggprocessen, det är lärorikt tycker jag, då får man en bild av hur det byggs och hur man själv kan bygga
Om det är något särskilt någon vill se mer av så säg till, jag har inga hemligheter.

______
Här är lite bilder på hur det vanligtvis går till när jag bygger med DEM-kartor.

Bild 1. Jag börjar med att lägga spåret och fixa spårgeometrin. I samma skede placerar jag ut KTL stolpar och signaler. (Signalsystemet kommer vara bland det sista jag fixar med därav är det julgransbelysning i ljussignalerna)

Bild 2. Sedan formar jag landskapet närmst spåret till hur jag vill ha det. Därefter drar jag kontaktledning, plattformar och kabelrännor. (Om det är inne på en dpl) Jag brukar även placera ut några hus, ofta "placeholders" för att markera att det ska stå någon typ av bebyggelse på den platsen.

Bild 3. Efter jag är nöjd med ovanstående lägger jag lite tid på att fixa landskapets formgivning även en bit bort från spåret. Även om DEM-kartor är ett mycket bra verktyg för att minska jobbet med att forma landskap så behöver man ibland lägga ganska många timmar på en hyfsat liten yta för att få det någorlunda trovärdigt. När det är klart färglägger jag marken. Beroende på var på rutten vi är använder jag olika detaljrika texturer och stegar gradvis ner ju längre bort från spåret man kommer.

Bild 4. Nu kommer grönskan och slutplacering av byggnader! Här tar jag ofta 100-200 meter spann i taget, det gör att det blir lite variation. För grönska långt bort från spåret är "kopiera" verktyget min bästa vän..

Bild 5. Jag brukar när jag är klar gå ner på "marknivå" för att snabbt kolla om något ser jättegalet ut. (Vilket det ofta gör). Då korrigerar jag tills jag blir nöjd.

Bild 6. Jag har nog skrivit om det tidigare, men saker som är mer än 100 meter från spåret lägger jag sällan särskilt mycket tid på att detaljera i någon större utsträckning. Det sparar inte bara tid, utan även datorkraft. Vilket behövs på stora rutter..

____________________
Bild 7. Jag håller fast vid att jag har ambitionen att släppa rutten, jag tror hittills att jag endast använt saker som finns på detta forum, DLS och på banbyggarna. Men, jag har en ambition att även "kladda" på lite fordon för att ge lite mer variation om någon i framtiden skulle vilja göra sessions på rutten. Finns det intresse för lite "smutsigare" malmlok och kanske vagnar? (OBS EJ I NIVÅ MED EKAN, inte ens i samma liga!! Sådan konst han skapat kan jag bara drömma om. ) Isf kanske det kan ingå i ruttsläppet. (När det nu blir) Jag vill minst bygga till Riksgränsen innan det blir aktuellt.

Hoppas något av det ovanstående är till någon hjälp och kan inspirera till att fler börjar bygga rutter! (Riksgränsen - Narvik finns som DEM-karta om någon har lust att bygga för att sedan sammanfoga med min rutt i någon framtid .)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2020-11-30 151851.jpg (114.6 KB, 177 visningar)
Filtyp: jpg 2020-11-30 152015.jpg (157.9 KB, 177 visningar)
Filtyp: jpg 2020-11-30 152049.jpg (244.1 KB, 174 visningar)
Filtyp: jpg 2020-11-30 152115.jpg (275.8 KB, 173 visningar)
Filtyp: jpg 2020-11-30 152423.jpg (276.6 KB, 170 visningar)
Filtyp: jpg 2020-11-30 152733.jpg (245.4 KB, 173 visningar)
Filtyp: jpg 2020-11-30 153614.jpg (288.5 KB, 169 visningar)
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat