Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-20, 04:30   #11
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Nu ska jag säga direkt att jag inte har tittat på några bilder eller länkar som finns i de tidigare inläggen utan jag förutsätter att det är så snyggt som ni säger, därför att det är inte där som min fundering ligger!

Jag tycker att ni har missat en liten, men ack så viktig detalj när ni tycker att man skulle göra en tågsimulator på samma sätt.

En flygsimulator, i alla fall de jag har kört, handlar ju om att flyga och (förhoppningsvis) landa ett plan vare sig det är ett passagerarplan eller en spitfire jagandes nazzar över engelska kanalen.

En tågsimulator är så mycket mer än att bara köra tåg från punkt A till punkt B. Jag kan till viss del hålla hålla med om att det borde läggas mera tid och kraft (från utvecklarna?) på att möjliggöra verklighetstrogna signalsystem och järnvägstekniska funktioner.

Om en tågsimulator ska baseras på den data som beskrivs i inläggen ovan kommer den ju bara att vara aktuell nu.
Hur skapar man banor för äldre tidsåldrar med deras hus, signalsystem osv?
Banor med fiktiva sträckor går ju inte att göra?
Skapandet av lok, vagnar, hus, signaler, kontakledningsstolpar osv, försvinner ju helt om allt ska skapas av satellitdata.

En stor styrka hos järnvägshobbyn, tycker jag, är att den är så mångfacetterad, oberoende om den är fysisk eller digital, kanske mest den fysiska. Eftersom det finns så många olika saker att pyssla med på och runt en modelljärnväg, allt från elektronik, programmering till att köra tåg, bygga modeller så behöver man inte ens vara järnvägsintresserad för att hålla på med en modelljärnväg, detta går nästan att överföra rakt av även till tåsimulator hobbyn.

Om en tågsimulator skulle skapa all data "för sig själv" kommer ju allt vad skapande heter att dö ut inom tågsimulator hobbyn, då tror jag att hobbyn kommer att dö ut i sin nuvarande kreativa och skapande form. Där vi som användare skapar hobbyn genom de objekt vi skapar som andra kan använda för att göra just sin favoritbana!

Så jag säger som Dr Dängrot: Jag är skeptisk!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2019-10-20 klockan 04:31.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat