Visa ett inlägg
Gammal 2015-04-04, 00:55   #77
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

När ångan ändå är uppe, så går vi snabbt vidare till vagn nummer två i denna etapp, ytterligare en C3-vagn, denna gången med underlittera b.


C3b 1470

Vi har nu vandrat bakåt i tiden ett par år från förra vagnen C3d, och vi känner igen lanterninen på taket ifrån boggievagn modell 1891.
C3b-vagnarna var byggda på enklast tänkbara sätt, de bestod av två öppna salonger enbart fyllda med träbänkar, men varken toalett eller större bagageutrymmen fanns i ändarna på vagnen, som de senare C3d-vagnarna hade. Inte heller hade man vanliga gardiner, utan enklare rullgardiner som på Co5.
Måste erkänna att jag inte har hunnit att researcha klart denna vagn riktigt, så lite frågetecken finns fortfarande. I 1907 års vagnssammanställning så finns det i alla fall 72 vagnar med litterat C3b, men om man kollar i särtryck 263 från 1930 så har samtliga dessa blivit omlitterade till C3c och dessutom blivit fler, hela 119 stycken. Skillnaden mellan dem är att C3c har fått en toalett i ena vagnsänden. Där står också att vagnarna byggdes mellan 1904-1908 samt 1911, så långt inga konstigheter.
Sedan så börjar mysterierna. Det står nämligen enbart att vagnarna tillverkade 1911 är omändrade från C3b och detta skall vara gjort 1929. Kan ju vara så att man inte skrivit att de andra vagnarna byggts om tidigare för att det stått i något tidigare särtryck. Men det är inte det skumma. Det är nämligen så att jag har en leveransbild på en av vagnarna, nummer 1937, som är en av vagnarna som levererades 1911, som alltså enligt str263 skall ha littera C3b och sakna toalett, men på dessa leveransfoton är vagnen märkt C3c samt har toalett. Jag är dessutom säker på att detta är ett leveransfoto genom att kolla på revisionsmärkningen som säger just 1911.

Om man istället kollar i ändringstrycket till str263 så säger den att alla vagnar levererade 1904-1908 är ombyggda från C3b till C3c mellan 1929-1935, men detta kan inte heller stämma då det enligt särtryck 77 fanns minns 8 C3c vagnar år 1924 som då fick tryckluftsbroms monterad. Känns ju lite skumt att både särtrycket och ändringstrycket skall vara helt ute och cykla. Jag får väl leta vidare och se om jag får någon klarhet i det hela.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat