Visa ett inlägg
Gammal 2009-01-10, 20:10   #24
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Senaste nytt:
Min gamla Dell-dator från -05 har som sagt kraschat, troligtvis var det moderkortet som gick och det kan man inte byta eftersom det behövs speciella kontakthål till t.ex. startknappen mm som bara kan återfinnas på det exakt samma moderkort som det jag hade, vilket inte går att köpa.
Detta resulterade till en helt ny burk, en ny processor och nytt grafikkort (När man väl kollade igenom vad som erbjuds idag så visade det sig att dellen inte var så kraftig som jag trodde. 2005 var det en monstermaskin, men idag så var den inte lika monsterig som då), det som sparades var hårddisk och de två dvd/CD-RW-enheter från dellen. Jag halvt trodde att det bara skulle vara att plocka ihop och att de skulle funka. Fel. Som alltid med datorer så är det något som inte fungerar riktigt som man tänkt sig från början. Hårddisken, eller hårddiskarna kanska man ska säga var det som strulade. Det är nämligen så att det satt två 160 GB diskar i dellen som används med ett system som kallas RAID (RAID-0 närmare bestämt för den mera datakunniga) Detta menas att man har flera hårddiskar, men i datorn fungerar den som en C:-disk. Om du sedan sparar en fil i datorn så lagras halva filen på varje disk (eller 1/3 på varje om du har 3 diskar osv).
Problemet?
När den lägger filerna på bägge diskarna behöver den en kontrollkod för att veta vilka "fildelar" som ska paras ihop med vilka. För det behövs ett litet controler-kort som sitter i datorn precis som ett grafikkort eller ljudkort.
Det kortet är på dellen inbyggt i dennes moderkort.
Man kan inte köpa ett sådant kort som ett kort eftersom kodningen är unik och kanske tillochmed bara finns i delldatorer av samma modell med exakt samma moderkort.
Knivigt va?
Som tur är så känner jag en med en exakt likadan dell som jag hoppas få låna för att föra över det som finns på diskarna och sedan lägga in på en extern hårddisk som jag använder som backupdisk (backup? det ligger en 10 000-tal bilder på den, men gmax-filer eller annat trainzrelaterat då? Nej. Men hädanefter kommer jag nog att kopiera över mitt arbete med jämna mellanrum på den disken.)
Dels kommer jag att slippa sådanahära problem i framtiden genom att jag har köpt en ny disk idag på 500GB som jag satt in och installerat Win. XP på. (Det är faktiskt den nya datorn jag skriver ifrån nu för första gången! )
Sedan kommer jag att sätta in de bägge andra diskarna på vardera 160GB och formatera om dom så att dom inte fungerar som RAID-0 diskar utan att dom är en egen disk var och en för sig.
Jag beräknar ha tillbaka mina filer inom en vecka.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat