Ämne: HB Vägskydd
Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-23, 05:08   #4
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Tänkte svara på inläggen och berätta lite om hur jag har tänkt mig att HB Vägskydd ska fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Obevakade (tavlor längs vägen vid övergången och vissel- och varningstavlor längs spåret), dessa berörs ju inte då de saknar funktionalitet.
Om objekten bara är till för kosmetika så stämmer det, men ska vägtrafik stanna för fordon som passerar plankorsningen så krävs det ändå en "crossing" funktion.

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Öppna med ljus- och ljudsignaler (tavlor, klockor och ljussignaler vid vägen och varningssignaler längs spåret)
Dessa går under benämningarna C-, D- eller C/D-anläggningar. Ljus-, Ljud- eller Ljus/Ljud-anläggningar. Finns även andra enklare former av övervakning bl.a Ägovägssignaler som numera heter Enkel ljussignal, som även kan placeras under denna kategori.

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Stängda med ljus-, ljudsignaler och bommar eller grindar
Inom denna kategori finns A- och B-anläggningar. På icke fikonspråk, hel-och halvbomsanläggningar.

Man kan även lägga till Plattforms(bommar)-anläggningar och Gång- och Cykel-anläggningar, som kan finns under alla kategorier, dels beroende på epok men också beroende på de lokala förutsättningarna vid plankorsningen.

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag önskar Håkan lycka till med HB Vägskydd !!!
Tack, går säkert åt!

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
STL Vägskydd (som väl bygger vidare på STWs) fungerar men är bökigt att bygga, namnsätta och ställa in , idén med mastrar längs spåret är väl bra, men hopkopplingen är mödosam.

Det de flesta vill ha är nog ett superenkelt och superlogiskt system som är lätt att bygga upp och namnsätta men det förblir väl en utopi.
Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
STL (STW) vägskyddssystem har jag använt i tidigare Trainz-versioner. De är, som lan säger, "bökigt att bygga, namnsätta och ställ in".

Jag tror att merparten av oss Trainz-byggare vill ha enkelhet, men också ett väl fungerande system.
De flesta vill ha något som är enkelt och lätt att använda men samtidigt som fungerar som det gör i verkligheten. Enkelhet är ju ett subjektivt begrepp, vad som är enkelt för en person är inte nödvändigtvis enkelt för en annan.
Nu kommer jag också in på en kommentar som lan skrev som gjorde mig lite orolig och bekymrad!
Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Av det HB postat verkar hans system inte direkt enklare men det är väl en vane- och inlärningssak ?!
Att ett nytt system mycket ofta kan kräva en viss inlärnings- och användningstid innan det upplevs som enklare/bättre än det man är van vid är ju inget konstigt. Men jag reagerar på att mina system inte upplevs som enklare när en stor del av syftet med dom är att de ska vara enklare att använda. Dessutom spenderar jag mycket tid på att göra system, funktioner, proertyrutor och beteenden så användarvänliga och logiska som jag kan. Mycket av den tiden skulle jag aldrig ha spenderat om systemen endast var för eget bruk.
System som minskar mängden objekt att arbeta med, data som kan hämtas automatiskt, objekt som sköter sig automatiskt om de är korrekt byggda inga onödiga inställningar osv, gör i alla fall för mig enklare och starkare system utan att det nödvändigtvis behöver bli mer komplicerat för användaren.
Observera att detta inte är någon kritik mot ditt påstående utan bara en reflektion av min egen, kanske obefogade, oro!

Nu åter till vägskyddet som ju innehåller flera delar, det finns egentligen endast ett sätt att koppla ihop flera delar till ett system (om de inte är väldigt nära varandra på spåret) och det är via namnet.

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Själv har jag gått över till att använda fransmannen "vincentrh" (kuid 458053)

Det bygger på ett enkelt system med en trigger som styr vägskyddets objekt. Namngivningen i hans manual säger "siffra&siffra", men jag har provat att skriva "bokstavsiffra&siffra", där bokstav kan vara en förkortning på platsen. Exempelvis Bra8&3 istället för bara 8&3. Det fungerar. Antar att det viktiga är att "&"-tecknet finns med i namngivningen...?

Har också upptäckt att man inte behöver ha en "invisible crossing" för att bommarna ska gå ner. Det går lika bra att sätta ut bommar separat utan vägbiten, om man exempelvis vill ha ett skydd enbart för fotgängare. Dock enkelt att bygga.
Jag har kollat på systemet, inte testat i praktiken dock. Utav det jag har läst så är det inget som tilltalar mig rent funktionellt eftersom det inte passar med hur ett svenskt vägskydd fungerar. Dessutom fanns det ett par konstiga lösningar (i alla fall som det stod i texten). Det enda som tilltalade mig va "invisible crossing" som, vad jag fick fram, endast har betydelse för vägtrafiken inte om bommarna går ner eller ej.

Så nu till hur HB Vägskydd är tänkt att fungera:
Observera följande, mycket av det som jag berättar om är endast på planerings- och/eller testnings-stadiet. Även fast det är så här jag vill ha det med de förutsättningar som finns i dagens läge är inte mycket ristat i sten

Generella tankar om vägskyddets funktionsinnehåll
  • Funktionaliteten hos vägskyddet ska motsvara verklighetens krav, beteende och utseende så nära som det bara går att komma.
  • Anläggningstyper som ska finnas är: A, B, C, D, C/D, Plattformsbommar och enkel ljussignal (kanske lite olika typer). Även obevakad anläggning kommer att finnas. (Finns rum för flera typer om behov och kunskap finns)
  • HB Vägskydd kommer att vara helt fristående (förutom några meshbibliotek).
  • ATC-beroende kommer endast att finnas mot mitt ATC-system.
  • Tågvägsberoende kommer endast att finnas mot HB Signalsystem.
  • Vägskyddet i sig självt har inget med ATC och tågvägar att göra utan gränssnittet kommer att ske mot vägskyddet från respektive funktion. Detta innebär att HB Vägskydd kommer att kunna släppas utan att HB Signalsystem är färdigt och förhoppningsvis (brasklapp - kan läsas lite olika i dessa tider) så kommer inte vägskyddet att behöva uppdateras i samband med släppet av signalsystemet.

Följande objekt är tänkta att finnas i vägskyddet
  • Vägkontrollkur (osynlig)
  • Kryssmärken med tillhörande vägljussignaler och övriga detaljer
  • Vägkontrollsignal (Vs)
  • Vägkontrollförsignal (Vf)
  • Fällbommar
  • Vägbitar
  • Spårledningar

Vägkontrollkur
Detta objekt ansvarar för vägskyddets funktionalitet och är hjärnan och hjärtat i hela systemet. Namnet på kuren bestämmer vilka objekt som länkas till vägskyddet.
Här bestämmer man också vilken typ av vägskyddsanläggning (hel-, halvbom, ljus/ljud osv) som avses. Det kommer också att finnas kontroller på att det minimala antalet objekt för en specifik anläggningstyp finns.

Kryssmärken med tillhörande vägljussignaler och övriga detaljer
Bilder visas i tråden "Blomssons byggprojekt". Dessa är scenery objekt och kan placeras som man behagar, det kommer att finnas monteringshjälp för att placera de enligt minimimått till spåret.
Inställningar för objektets utseende väljs i propertyrutan.

Vägkontrollsignal
Kvarstår mappning, texturering innan den visas i byggtråden. Dessa är trackside objekt och placeras som andra signaler på spåret och med samma typ av justeringsinställningar som visas i Signaltråden. Signalen kan dock bara placeras på stolpe.
Eftersom placeringsreglerna för Vs är att en signal placerad mellan två spår gäller för bägge spåren om inte piltavla finns krävs det antagligen en osynlig Vs för att uppnå den funktionaliteten.
Dessutom är signaler i trainz alltid enkelriktade medan Vs:n kan vara både enkel- och dubbelriktad, så antagligen krävs det även här en osynlig Vs för att uppnå en funktion där fordonen ska stanna före plankorsningen.

Vägkontrollförsignal
Bilder visas i tråden "Blomssons byggprojekt". Dessa är trackside objekt och placeras som andra signaler på spåret och med samma typ av justeringsinställningar som visas i Signaltråden.
Även här kan det komma att krävas en osynlig signal för att möjliggöra placering av signal mellan spåren för att få korrekt funktion.

Fällbommar
Kvarstår en del modellbygge, mappning, texturering innan den visas i byggtråden, och sedan ska de animeras också, hujedamej! Dessa är scenery objekt och kan placeras som man behagar, det kommer att finnas monteringshjälp för att placera de enligt minimimått till spåret.
Inställningar för objektets utseende och typ av fällbom väljs i propertyrutan.
Vägskyddets typ eller funktion bestäms inte med avseende på vilken bomtyp som väljs.

Vägbitar
Objekt som tillåter att vägtrafik stannar innan en aktiverad plankorsning. Jämför tex "STL-X Bilväg 10m".
"TRC"-systemet med osynliga vägbitar låter intressant eftersom det borde innebära att vilken "fysisk väg" som helst skulle kunna användas. Forskning ska utföras!! Annars får det väl bli egna script/objekt även där...

Spårledningar
Dessa objekt finns inbyggda i senare versioner av Trainz och möjliggör ett "spårlednings liknande beteende", funktionen är inte 100 procentig men borde räcka till för att åstadkomma en med verkligheten överensstämmande funktion hos vägskyddet. Spårledningarna fungerar till viss del som triggers men gör att det går att simulera ett helt korrekt beteende hos vägskyddet.

Jag har knåpat ihop en liten bild på hur ett standard vägskydd kan byggas, följande objekt saknas dock, kryssmärke, fällbom och OT-V.
Vsk skiss.jpg
När det gäller bilden så ska man ha i åtanke att den vänstra delen säkert har ett tågvägsberoende.

Jag är fullständigt medveten om att detta med spårledningar kan verka komplicerat, men det ser värre ut än vad det är och är fortfarande under testning.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat