Visa ett inlägg
Gammal 2017-12-15, 09:47   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard Exakt placering & rotering av objekt!

Hejsan! I denna guide så förklarar jag begreppen som finns i den högra rutan som dyker upp när man dubbelklickar på en objekt i editorläget. Detta kan vara till nytta om man vill noggrant placera objekt så att det ser snyggt ut!

1. är XYZ-koordinater av objektets placering. X- och Z är objektets placering i förhållandet till ruttens nollpunkt (Point of origin), och har inget med long-lat. med att göra. Y-ledet är objektets placering i höjd till förhållandet av höjden 0 m.ö.h.

2. Är objektets rotering. Y är roteringen sett uppifrån och en väldigt vanligt förekommande rotering. Om man försöker ändra i X- eller Z-led här så får man oväntade resultat, rekommenderar "TS15-cirkeln" istället!

3. Är objektets storlek i förhållande till sig själv (Källfilen), och här kan man ändra bredd, höjd och längd individuellt. Objektets nollpunkt är där markeringen hamnar när man väljer objektet.

4. Är objektets höjd i förhållande till marken nedanför.

5. Är objektets prioritet i inställningen "Density" eller "Objekttäthet" i de grafiska inställningarna!

Vad de övriga är har jag inte så bra koll på!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat