Visa ett inlägg
Gammal 2022-06-28, 16:39   #33
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Man kommer i alla fall närmare...

Tänkte delge lite information och bilder om Växelomläggarnas framskridande! Även i detta inlägg blir det minimalt om själva funktionaliteten hos omläggarna utan det kommer mest att handla om den grafiska sidan av objekten. Övrig information kommer att redovisas i Signaltråden när det är mera scriptat.

Kan väl också tala om att jag använder T:ANE Sp4.
Modellerna görs i TurboCad Pro 12 för Mac och exporteras (.obj) sedan till Blender 2.82a för mappning, animering och export till .FBX. Texturerna gör jag i Pixelmator Pro 2.4.

Sedan det senaste inlägget, förutom en längre sjukdomsperiod, så har det gått bra om än lite långsamt. De flesta objekten är byggda och texturerade, någon variant saknas (om de nu ska tillverkas), annars känner jag mig ganska nöjd faktiskt!

Jag tror vi börjar med en bild. Bilden är ett collage på screenshots från preview-funktionen i Trainz.


Bilderna är väl ganska självförklarande...
Men för sakens skull, övre raden: Elektriskt växeldriv typ JEA 52/53/72/73 och Växelställ med klyklås och växeltunglås. Undre raden: Spårspärr med elektrisk driv och Spårspärr med växelställ och växeltunglås.

Först ska det sägas att texten "Avstånd från spårmitt" ska raderas från samtliga växelomläggare eftersom de inte går att flytta i sidled, som t.ex. tavlor och signaler kan göras.

Först lite allmän information från propertyrutan:

Texturer
Genom att klicka på knappen kommer texten till höger i bilden upp, texten är anpassad för vilka objekt som används. Texturerna går att ställa in individuellt eller gemensamt per texturgrupp. Det fungerar på samma vis som hos HB Vägskyddssystem.

Vänster/höger sida om spåret:
Knappen förflyttar alla objekt som berörs till den andra sidan av spåret. Objekten justeras och placeras automatiskt på rätt plats. Inga behov av separata objekt för olika placeringar.

Höjd under RöK:
Är avståndet från RöK, Räls övre Kant, neråt mot marken. Eftersom rälsen kan byggas hur som helst, på frihand eller strikt efter ritningar, så beslutade jag mig för att införa möjligheten att justera höjden på objekten som befinner sig under RöK, i förhållande till rälsens höjd. Justeringen sker i steg om 1 mm, uppåt eller neråt.
Varje klick på länken bredvid Rältyp: XXX - ### stegar igenom de tre vanligaste rältyperna, 60-kilos, 50-kilos och 43-kilos.

Den är förinställd på 50-kilos räl.

Siffran redovisar avståndet hos den valda rältypen inklusive eventuell gjord justering i mm.

Längs spåret:
Justerar samtliga ingående objekt utefter spåret i steg om 1 cm.

Slipersavstånd:
Hos spårspärrarna är det ett fast värde som är större än det högsta värdet som kan ställas in hos växlarnas objekt. Det beror på att själva klotsen måste få rum mellan sliprarna när den är nedfälld. Hos växlarna kan man justera avståndet inom de värden som står i trafikverkets dokument.

Växeln har roterats... är information till mig och kommer antagligen att tas bort, eftersom jag tror att det bara kommer att förvilla användarna!

Lite information om växelstället, eller klot-växel som den brukar benämnas.

Kan växeln förreglas:
Hos objekt med växelställ kan man välja till växeltunglås.
Tunglåset låser en klot-växel i det läge som klotets gula sida är vald och möjliggör därmed rörelsevägar och även lokalfrigivning. Klot-spärren låser i läge "på" och spärren är i allmänhet kopplad mot ovan nämnda klot-växel.

Urspårning till:
Bestämmer åt vilket håll som fordonen ska spåra ur. För att det ska bli signaltekniskt rätt, ska det osynliga spåret dras på motsvarande håll/sida bort från spärren.

Välj typ av underläggsplatta:
Hos en del objekt med träslipers kan man välja mellan två olika typer av plattor.
Syns (kanske) på bilden nedan, det röda sticket i bilderna nedan beror på att man inte kan ta bort riktningspilarna i Surveyour och bara i begränsad form i Driver. Dessutom om inte växlarna hamnar korrekt så blir det en röd cirkel runt densamma.


Här en bild som visar klotsarna hos en spårspärr, i både uppfällt och nedfällt läge.


På bilderna ovan syns också den riktningspil som omnämns i ett tidigare inlägg. Den ersätter HB-ID kub och växelomläggaren ska placeras med pilen pekandes in i motväxel, som syns på först bilden.

Dags för lite eldriv.


Hos den elektriska växelomläggaren så ska man välja vilken hastighet som gäller i respektive växelläge. Valen har betydelse för utseendet och vilka ytterligare val som kan göras. I HB Signalsystem så bestämmer det också signalbilder och funktioner inom signalsystemet.

Bilden högst upp till höger:
Vid hastighet, i något växelläge, som är 70 km/h eller lägre kan man välja ifall det ska vara träsliprar, är hastigheten 50 km/h eller lägre kan man välja om det ska vara 1 eller 2 växeldriv. Inställningar som är ogiltiga ändras automatiskt vid byte mellan hastigheterna.

På bilden till vänster är hastigheten vald till 130 km/h ("långväxel"), den växeltypen ska alltid ha två växeldriv för den rörliga korsningen. Jag har inte lagt in den som med de övriga driven eftersom jag anser det som praktiskt svårt att får det bra, därför kommer det (antagligen) att bli krav på att använda ett länkat trackside växeldriv som ställs in via mastern. Trackside växeldrivet kommer också att kunna användas som rörlig korsning vid vanliga enkla växlar med rörliga korsningar, då kan man välja mellan ett eller två växeldriv.

Bilden längst ner till höger:
Växeldriven på position 2 - 4 (endast de som är synliga) har sina unika inställningar.

Justeringar...
Objekten som sitter närmast den yttre sidan av rälsfoten går att justera i sidled med +/- 60 mm, det beror på att grenspårsrälerna kommer närmre drivet och då kan det se fel ut vid små radier och kort avstånd mellan driven.

Texturer...
Här justeras texturerna specifikt för varje drivposition. Texturlänken som redovisas tidigare och som är placerad höre upp i proertyrutan är för drivposition 1.

DKV/EKV
Ser ut som om det skulle bli ett eget objekt, eftersom placeringen av detaljer är annorlunda än hos enkelväxlarna. Antagligen så blir det också hårda kontroller så att det byggs korrekt och så att det fungerar som tänkt i signalsystemet. Det kanske låter svårt och begränsande men det är det inte, objekten ska jul ändå placeras ut och då är det väl bättre att det är korrekt...

Det får räcka för idag men känslan av att ha glömt något är alltid närvarande...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2022-06-28 klockan 16:44.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat