Visa ett inlägg
Gammal 2012-10-11, 21:12   #6094
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Man kan inte göra omelett utan att krossa ägg.

Den sanningen gäller i allra högsta grad mitt drömprojekt sedan Trainz-starten – nämligen akvedukten i Håvedrud.

Håverud ligger utefter DVVJ, banan jag bygger. Håverud är känt som ”akvedukten” i Håverud, även kallat för världens åttonde underverk. Så var det nog också när det byggdes. Håverud är inte bara akvedukten, det är också en unik trafikanläggning. Här korsar en järnvägsbro, en landsvägsbro och en vattenbro en fors mellan tvärbranta stup. Inklämt mellan bergsväggarna finns också f d Håfvreströms bruk, fyra slussar och en kraftanläggning med en dam.

Men problemen hopar sig. Lans fina slussar är lätta att lägga ut på plant baseboard – i DEM är det en helt annan sak. Svårighetsgraden mångdubblas. Slussarna måste också läggas utefter gridlinjerna – och därmed måste man göra våld på verkligheten. Sen tillkommer att jag måste hantera olika vattennivåer tillsammans.

Efter flera veckors testande har jag nu kommit så lång att rederidirektören LAns fartyg Tor V nu glatt klättrar 10,5 meter uppåt och tar sig över en provisorisk akvedukt. DEM-kartan har bestämda höjder. En bra fråga: Klara Tor V att gå under järnvägsbron. Det gör Tor med gott mått. En intressant sak i sammanhanget är den lutande landsvägsbron. Är det rätt? Ja, så är det i verkligheten.

Projektet som från början såg tämligen omöjligt ut är nu tämligen möjligt.

Bilderna med ett vilsegående tågsätt visar det första testbygget och om projektet är möjligt. Nu väntar en ny testomgång, bl a ska forsen dras om och slussarna flyttas.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Hå verud 1.jpg (137.1 KB, 334 visningar)
Filtyp: jpg Håverud översikt.jpg (218.8 KB, 333 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat