Visa ett inlägg
Gammal 2009-02-28, 20:45   #59
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tackar för ritningar på eltrasslet! Kolla pm.
Kul att någon här vet vad han pratar om och är bra på att ge kritik!

U-balkarna är något som jag trodde var ifrån de vagnar som var till för hästtransport (litt Gsh).
Bromsslangar ska dit med STW-koppel, men som ännu inte fungerar med trs 2006, vilket jag använder.
Vad det är för ventiler du pratar om förstår jag inte riktigt. Jag modellerar det jag ser på bilder och ritningar sedan är jag nöjd. låna gärna en av mina bilder och peka ut den på så ska jag ordna det!

Är 8,5m "Gs" med bormskupé samma sak som en F1? Har inte riktigt koll, men annars kanske det blir en till modell att bygga. (detta projekt blir bara större och större)
Börjar på att tycka att det här, från början, lilla projektet börjar dra ut på tiden och jag har massor av andra projekt som jag vill göra. Men så länge ni vill ha mer och jag får göra det jag tycker är roligt så är alla nöjda.

Har inte en enda bild av hur en Gs ser ut innuti. Hade dock en bild på en sida på nätet som jag naturligtvis inte sparade på hårddisken och som idag är borttagen. Så mycket som jag kommer ihåg så var det gråsliten insida, kanske som du säger gråmålad, men jag kom ihåg det som sliten och antog att det var träfärgat. Saken är dock lätt åtgärdad, då jag bara har att dra ned färgerna i en textur.

Ang. hjulen. På dom bilder på Gs som jag har på min hårddisk så är 13/17 vagnar med skivhjul. 3 av ideviderna med stjärnekrar fick jag bild på härom veckan. Och när jag gjorde vagnen så var jag mycket oerfarnare än jag är nu. (jag hade knappt byggt ett hus engång) Då var det lättare att göra en line och sedan lägga på en lathe-extruder precis som Paul Hobbs tutorialer beskriver. Idag så skulle jag utan problem kunna göra den med stjärnekrar. Enda problemet är att vagnar med stjärn resp. skiv-hjul måste bli en egen indevid vilket jag försökt att komma undan genom att använda texturerreplacement. Har redan ett liknande problem då GDJ-vagnen har svarta hjul och de övriga som jag planerat att göra har sj-röd. Tycker själv faktiskt att stjärneker är snyggare, men jag sitter fortfarande och överväger om jag ska trassla till det ännu mera för mig.

Har inte insett förens nu att det är glas som det sitter på vagnarna i fönsterna. Trodde förut att det var en planka eller nått bara för att täcka. (vilket det är på vissa vagnar) Tycker också att det är lite för ljust där, så ska jag sätta dit en svart platta eller en något transparent. Vilket är snyggast?

MatsS:
Jag tycker att man skulle kunna göra en lite kompromiss:
Vad jag kommer ihåg så är mesherna i STW-koppel av trs-standard(utan konstiga mappningar osv). Jag tycker att det inte kan vara så mycket skillnad i scripting mellan trs och Ts09. Och du kollar ju på bl.a. Paul Hobbs och han kör trs. Hur många grejjer kollar du på script på som är "pure Ts2009"? Wolf9 som gjorde scriptet till bluestar-kopplen lyckades i trs så varför inte STW-koppel också? Jag tycker att man skulle kunna göra så att STW-skript fungerar med, åtminstone, trs 2006 vilket många fortfarande använder och sedan låta Hbis:en och kommande vagnar/lok gå efter 09 standard då dom har annorlunda texturering och så. På så sätt kan man använda STW-koppel både i ts och trs utan att förstöra för framtiden och jag sparar x antal kronor. Det enda problemet i trs är att CMP inte kan hitta mesherna, men det måste gå att fungera på något annat sätt i trs som även fungerar i -09. Sedan var det regeln som inte ville visas av okänd anledning. Ska se vad jag kan göra åt det när jag har tid.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat