Visa ett inlägg
Gammal 2017-04-30, 01:47   #732
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Om det ska göras moderna skåpfundament så bör det också göras kompletterande kabelrännor som passar ihop med dessa. Dock så är det antagligen bara på nyproducerade delar som enbart dessa system används, på de flesta ställen så blandas det friskt mellan nytt och gammalt!

Speciellt tunga är inte skåpen, visst är tyngden beroende på vad de innehåller men de riktigt tunga detaljerna sitter i teknikhus eller liknade.
De skåpen som är längst till höger på bilderna påminner om svenska skåp. Skåp som lyder under eldriften kan ibland ha varningsskyltar som på bilden (men sällan vill jag påstå), signalarnas dito har aldrig varningsskyltar. Varje skåp behöver således finnas i minst två varianter.

Detta är ett B-skåp under eldriftens försorg, bl.a för belysning:
Plåtskåp.jpg

Detta skåp används antagligen för tågvärme och dylika företeelser, fanns tre stycken inom ca 50m, bredvid ett BV-stick!
Banverkets uttagsskåp beskuren.jpg

Två stycken andra varianter av el-skåp:
El-skåp hög beskuren.jpgEl-skåp litet.jpg

Två stycken storlekar av äldre träskåp, bägge används här för signaltekniken:
Grönt träskåp litet beskuren.jpg
Grönt träskåp (stort).jpg
Denna vev används för att kunna veva om växeldriv ifall ett fordon inte kunde komma förbi. Denna tingest sitter inte på alla skåp så behövs flera varianter även här!
Grönt träskåp sida (stort).jpg

Och sedan en lite bonus, denna "kopplingsplatta" sitter på min tomtgräns, till höger i bild finns det en liten mindre variant!
Kopplingsplatta beskuren.jpg

Tyvärr så har jag inga mått nu, om det behövs så kan jag ge mig ut med appostlahästarna och tummaträt i högsta hugg, bara säg till.
B-skåpets mått är enl. trafikverkets hemsida 1200x1270mm, står dock inte djupet.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2017-04-30 klockan 01:48.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat