Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-09, 20:23   #3
railfanatic
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
Inte i det här fallet. Tvärbanan håller högre hastighet (80) än Saltsjöbanan (70) så varför inte bygga om den korta Saltsjöbanan till snabbspårväg ungefär som man har gjort nere i NL?

Den före detta järnvägen mellan Den Haag och Rotterdam har byggts om och är nu en modern snabbspårväg som är ihopkopplad med Rotterdams metro. Jag har själv åkt där och det var en mycket trevlig bekantskap med moderna och bekväma vagnar. Saltsjöbanan kan gott och väl bli en sådan spårväg.

Tillägg: Angående "Värmdöbanan". Man tänkte bygga järnväg en gång i tiden, men det blev inte av. Busshållplatsen "Viks central" finns som minne av det hela.
Kan inte Cx köra 90 km/h? Jag har för mig att man har begränsat hastigheten på just Saltsjöbanan men fixar man spåren så att de klarar av 90 km/h borde man kunna köra det. Och även om man bara kan köra C10 i 80 så är kapacitetten betydligt bättre liksom komforten hos C10 vagnarna än A32.

Annars kan man köpa nya järnvägståg då järnväg har mycket större potential för snabbare tåg. Jag vet en bana i Rom som är av samma typ som Saltsjöbanan och deras tåg ser man här:http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mo..._(binari).jpeg

Senast redigerad av railfanatic den 2011-09-09 klockan 20:34.
  Svara med citat