Visa ett inlägg
Gammal 2017-04-09, 00:49   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Byggräv vet jag inte om jag kan kalla mig, men jag passar väl på att dela med mig av mina tankar om ämnet. Svaren gäller framförallt WNJ, så som jag bygger nu. När jag började bygga så var det i TRS2006, då 10m var det enda valet. Därefter har jag bytt upp mig till 5m grid på större delar av banan.

1. Vid nybyggen, framförallt 5 meter.
2. Den extra upplösningen. Tycker att 5 meter egentligen är för låg upplösning, hade gärna sett 1 meter eller åtminstone 2 för att kunna göra snygga banvallar. Nu måste man nästan göra som på Healesville-rutten, där man har banvallar som är en del av spåret om man vill få det riktigt snyggt om man vill ha höga bankar.
3. Fördelar: den högre upplösningen. Nackdelar: svårare att få mjuka kurvor med de höjdverktyg som finns. Det blir lätt orealistiska ojämnheter som kan vara svåra att jämna ut. Saknar något verktyg för att utjämna ojämnheter. Alltså inte ett verktyg som plattar till marken så den blir plan, utan som man skulle kunna ta en ojämn sluttning och göra marken jämnare, men behålla lutningen på sluttningen.
4. Tvärtemot punkt 3.
5. Ibland. Kör med det på delar av förlängningen av WNJ-banan som jag bygger på nu. Anledningen är framförallt att det är enklare att jobba med 10m grid, som jag nämnt tidigare. (Dessutom så borde det göra att banan tar mindre plats på hårddisken, men det borde dock handla om så små datamängder att det inte spelar någon roll)
6. Inte vad jag har hittat. Jag brukar jämna ut kanterna lite för hand. Gäller det inte så många baseboards så är det görbart. Är det en hel bana så kanske det inte är lika kul.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat