Visa ett inlägg
Gammal 2021-06-08, 18:12   #6
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Vägskydden funkar inte som de ska om du startar scenariot direkt från editorn. Har man startat från editorn bör man avsluta scenariot och välja Replay (ej endast Restart) för att allt ska initieras korrekt.

Om vägskydden ändå inte funkar så har nog någon länk blivit felplacerad (t.ex. när det blir blandning av rött och vitt blink). Att vägskyddet inte aktiveras eller avaktiveras korrekt kan dock hända om exempelvis en växel läggs om någonstans mellan vägskyddets länkar så att det inte finns en obruten sträcka mellan länkarna.

Citat:
Men jag undrar om Editorn blivit intelligentare dvs mer hjälpsam?
Nej jag tycker inte det, däremot har jag lärt mig mycket om vad som funkar och inte funkar efter att ha byggt rutter i 10 år. Jag har också blivit relativt bekväm med att ändra i filer som jag tidigare inte hade en aning om hur de funkade, t.ex. modifiera signaler, byta spårtyper eller göra egna track rules.

Det snackas en del om att slå ihop rutter med samma koordinater, men det är nog lättare sagt än gjort. Det gäller ju i så fall att man har två färdiga rutter som man inte har ambition att bygga vidare på var för sig efter en sammanslagning. Möjligen kan det vara praktiskt om man har en redan färdig rutt som används som utgångspunkt för att bygga vidare (t.ex. en färdig SSB där du skulle kunna ansluta vid Alvesta).

En annan fråga är hur stora rutter som fungerar praktiskt i TS. Jag har börjat tröttna att bygga på Jönköpingsbanan då det tar 3-4 minuter att spara rutten när man gjort ändringar i spår/signaler (ändringar som skapar en ny tracks.bin). TS brukar dessutom krascha ganska ofta just när man gör såna ändringar så man vill förstås spara ofta. Konstigt nog går det fortare att spara på Malmbanan trots att Malmbanan har en större tracks.bin, så jag antar att det har att göra med komplexiteten i spår och signaler snarare än antal signaler och antal km spår. Jag funderar på om det vore bättre att ha Jönköpingsbanan och Stockholm som separata rutter - det kanske går smidigare att bygga och spara då.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat